Jumaat, 15 Januari 2016

Polis terima tiga laporan kes gaduh pelajar India dengan pengawal keselamatan

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
 
SHAH ALAM: Polis mengesahkan menerima laporan berhubung insiden pergaduhan membabitkan pelajar India dengan pengawal keselamatan di Politeknik Shah Alam, baru-baru ini.
 
Ketua Polis Daerah Shah Alam, ACP Shafien Mamat berkata, tiga laporan telah diterima pihaknya sejak insiden itu berlaku dua hari lalu.
 
"Hasil siasatan mendapati bahawa kejadian adalah berpunca daripada salah faham yang mana ianya bermula daripada satu teguran oleh pengawal keselamatan terhadap pelajar India tersebut, lalu mencetus satu pertengkaran kecil.
 
"Namun ia tidak melibatkan sebarang insiden pergaduhan secara fizikal, tetapi hanya pergaduhan secara verbal atau pergaduhan mulut," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
 
Ujarnya, pihak polis telah mempertingkatkan pantauan dan rondaan patrol MPV dan URB sebagai langkah pencegahan bagi memperketatkan tahap keselamatan serta meningkatkan tahap rasa selamat di kawasan itu. 
 
Beliau dalam pada itu juga menasihatkan orang ramai agar tidak sewenang-wenangnya menyebarkan perkara sensitif khususnya yang berbaur isu perkauman, kerana dikhuatiri mampu mencetuskan perselisihan faham yang boleh menjejaskan keharmonian masyarakat di negara ini. 
 
Terdahulu, video pergaduhan membabitkan pelajar berbangsa India dengan pengawal keselamatan di institusi berkenaan menjadi viral di internet, di mana dilaporkan ia berpunca daripada perasaan tidak puas hati pelajar berkenaan kerana dipanggil 'keling'.
 
 
 

Tiada ulasan: