Jumaat, 15 Januari 2016

Pindaan Akta Lambang dan Nama dibentang Mac ini

ABTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
 
KUALA LUMPUR: Pindaan Akta Lambang dan Nama (Mencegah Penggunaan Tidak Wajar) 1963 (Akta 414) akan dibentang pada persidangan Dewan Rakyat, Mac ini, selepas rang undang-undang tersebut dikemukakan semula kepada Majlis Raja-raja untuk persetujuan serta diluluskan Kabinet.
 
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata bagaimanapun pindaan itu juga perlu mengambil kira hak dan kuasa kerajaan negeri dalam mengurniakan darjah kebesaran dan pingat.
 
Beliau berkata maklum balas sedang diperoleh daripada kerajaan negeri tentang darjah kebesaran dan gelaran yang diguna pakai negeri sebelum rang undang-undang itu dibentangkan di Parlimen.
 
"Antara tindakan yang dicadangkan perbuatan jenayah di bawah rang undang-undang ini ialah memberi anugerah tidak diiktiraf, meminta atau menerima suapan untuk anugerah tersebut dan mempromosikan serta menghadiri majlis anugerah tersebut," katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur, semalam.
 
Azalina berkata demikian susulan pendedahan sebuah akhbar tentang penyalahgunaan penganugerahan pingat serta darjah kebesaran yang membawa gelaran 'Datuk'  serta 'Datuk Seri' oleh individu yang tidak diiktiraf kerajaan.
 
Akhbar itu turut melaporkan terdapat segelintir individu sanggup membayar RM40,0000 hingga RM100,000 bagi memiliki darjah kebesaran dan pingat palsu dari negara jiran.
 
 

Tiada ulasan: