Khamis, 28 Januari 2016

Jumpa saya satu sama satu untuk selesai saman, kata Ling kepada Najib



Bekas presiden MCA, Tun Dr Ling Liong Sik juga menegaskan, pihak yang berkenaan tidak perlu memikirkan soal perbincangan jika ia bukan berdasarkan kebenaran dan ketelusan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Wong Tuck Keong, 28 Januari, 2016.Bekas presiden MCA, Tun Dr Ling Liong Sik juga menegaskan, pihak yang berkenaan tidak perlu memikirkan soal perbincangan jika ia bukan berdasarkan kebenaran dan ketelusan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Wong Tuck Keong. 
 
 
Tun Dr Ling Liong Sik, yang didakwa kerana memfitnah Datuk Seri Najib Razak berkata beliau hanya akan bersetuju untuk proses mediasi bagi menyelesaikan saman itu jika ia dilakukan "satu sama satu" bagi mengelakkan kes tersebut merebak lebih jauh.

Bekas presiden MCA itu juga menegaskan, pihak yang berkenaan tidak perlu memikirkan soal perbincangan jika ia bukan berdasarkan kebenaran dan ketelusan.

"Peguam kami kini sedang berunding sama ada untuk diselesaikan melalui mediasi atau tidak. Jika mahu diselesaikan melalui mediasi, ia mestilah satu dengan satu.

"Jika tidak, seluruh kes akan kembali kepada arahan. Membuang masa beliau dan membuang masa saya," kata Dr Ling di Kampar hari ini selepas mesyuarat 57 penerima biasiswa dari Universiti Tunku Abdul Rahman (Utar). 
 
Mengenai keputusan peguam negara tidak mendakwa Najib dengan apa-apa kesalahan jenayah ke atas sumbangan politik RM2.6 bilion kerana kekurangan bukti, Ling berkata tidak ada sebarang kaitan prosiding sivil ini antara beliau dan presiden Umno itu.

"Ini kes yang berlainan. Kes kami adalah kes sivil," katanya.

Dalam laporan sebelum ini, Dr Ling berkata beliau bersetuju menyelesaikan kes saman Najib dengan syarat perdana menteri hadir ke mahkamah.

Najib memfailkan saman itu pada Oktober tahun lepas selepas Dr Ling berkata, perdana menteri tidak layak untuk memimpin Malaysia selepas menerima RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadinya, seperti dilaporkan The Wall Street Journal (WSJ).

Dalam pembelaannya, Dr Ling berkata presiden Umno itu gagal mendedahkan identiti penderma, sumber dana dan bagaimana ia digunakan.

Beliau berkata, Najib mengaku menerima wang sebagai derma tetapi tidak disalurkan wang dalam akaun Umno.

Dalam saman balas, Dr Ling mendakwa Najib menyalahgunakan proses mahkamah dan tidak meneruskan sebarang tindakan terhadap orang lain, termasuk pemimpin Umno yang berkali-kali mengkritik tingkah laku dan integriti beliau beberapa kali.

WSJ melaporkan AS$700 juta (RM2.6 bilion) dipindahkan ke dalam akaun peribadi Najib, bahagian yang terbesar yang berlaku 2 bulan sebelum pilihan raya umum Mei 2013.

Pada Selasa lalu, Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata  "tiada bukti yang mencukupi" untuk mengaitkan perdana menteri selepas 6 bulan siasatan ke atas derma RM2.6 bilion dan firma milik Kementerian Kewangan, SRC International Sdn Bhd.

"Saya dengan ini memerintahkan supaya SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) untuk menutup kertas siasatan," kata Apandi.


Tiada ulasan: