Selasa, 14 Oktober 2014

Najib, adakah anda PM untuk semua rakyat atau golongan tertentu?




Oleh Ng Kee Seng


Adakah Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri untuk semua rakyat Malaysia atau hanya untuk Barisan Nasional, Umno dan dirinya sahaja? Semua rakyat Malaysia yang cintakan keamanan ternyata bingung dan terkejut dengan apa yang diucapkan Najib pada perhimpunan agung tahunan MCA pada Ahad lalu.

Untuk fanatik perkauman dan agama untuk mengucapkan apa yang dikatakannya dijangka. Tetapi dari seorang Perdana Menteri?

Najib memberitahu masyarakat Cina tidak membuat tuntutan jika mereka tidak dengan kedua-dua BN adalah menjijikkan dan menghormati kebebasan bersuara, pilihan dan Perlembagaan Persekutuan.

Nah, YAB Perdana Menteri, di mana undang-undang yang mengatakan tidak menyokong BN atau Umno adalah menyalahi undang-undang?

Mengapa bersusah payah untuk mengadakan pilihan raya umum jika rakyat Malaysia hanya perlu mengundi atau menyokong BN-UMNO?

Dalam nada yang sama, jika BN-Umno tidak bersedia untuk berkhidmat kepada semua rakyat Malaysia, iaitu hanya mereka yang menyokong BN-Umno, boleh semua orang-orang yang tidak menyokong itu tidak membayar cukai kepada kerajaan BN-Umno?

Minda anda, mereka yang tidak menyokong BN-Umno membayar jumlah yang sama cukai dijadualkan kerajaan. Mereka mengharapkan layanan yang adil. Mereka mengharapkan sebuah kerajaan yang adil dan saksama, bukan satu yang mendiskriminasikan untuk agenda politik.

Sejak, BN-Umno tidak mahu untuk berkhidmat semua rakyat Malaysia, maka mengapa mesti semua rakyat Malaysia membayar cukai?

Masalah dengan pentadbiran Najib yang dipimpin ialah BN-Umno terlalu sombong setelah berkuasa selama lebih daripada lima dekad.

Ia telah lupa bahawa ia adalah kerajaan yang dipilih oleh rakyat (orang) dan bahawa ia mempunyai kehilangan undi popular dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

BN-Umno telah lupa bahawa rakyat yang telah mengundi dan meletakkan mereka di Putrajaya. Sehubungan itu BN-Umno perlu memikirkan rakyat adalah bos mereka.

BN-Umno juga telah kehilangan deria rasa pentadbirannya. Ia tidak dapat membezakan di antara politik dan pengurusan tadbir urus telus.

Selepas memenangi pilihan raya, BN telah lupa bahawa tugasnya adalah untuk berkhidmat kepada rakyat dan negara, bukannya diskriminasi rakyat Malaysia berdasarkan pilihan mereka.

Najib dan jentera kerajaannya hanya perlu turun ke  padang untuk mentadbir rakyat dan negara untuk kemakmuran sosio-ekonomi.

Bukannya hanya terus berpolitik dan membuat diskriminasi sewenang-wenangnya. Adakah Najib boleh memberitahu rakyat Malaysia mengapa mereka yang tidak mengundi BN harus menjadi mangsa diskriminasi?

Adakah ia haram, menyalahi undang-undang atau jenayah untuk mengundi mana-mana pihak lain selain daripada BN? Jika tidak, mengapa anda perlu mengambil ke atas rakyat Malaysia yang tidak mengundi BN?

Najib, anda telah menghina kerusi Perdana Menteri Malaysia dan anda pasti berhutang permohonan maaf kepada semua rakyat  yang cintakan keamanan Malaysia yang menghormati perlembagaan persekutuan.

Tiada ulasan: