Pulau Nangka
 
 
NAMA Pulau Pisang mungkin tidak sepopular Pulau Batu Puteh yang pernah mendapat tumpuan dunia di mana rebutan ke atas pulau itu dibawa sehingga ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) beberapa tahun lalu.

Namun nasib Pulau Pisang dibimbangi serupa dengan Pulau Batu Puteh yang akhirnya diputuskan jatuh ke tangan Singapura pada 23 Mei 2008 lalu.

Di Pulau Pisang ini terdapat sebuah rumah api setinggi 53 meter yang dikendalikan oleh Singapura menerusi perjanjian antara Sultan Johor, Almarhum Sultan Ibrahim dengan Kerajaan British pada tahun 1900.

Pulau Pisang yang berkeluasan 178.4 hektar itu sudah tidak berpenghuni lagi namun terdapat dusun-dusun buah-buahan yang masih dijaga dan dikunjungi sekali-sekala oleh pemiliknya.

Melalui laporan sebuah media tempatan, pulau tersebut disahkan bekas Menteri Besar Johor sebelum ini, Datuk Abdul Ghani Othman bahawa pulau itu milik kerajaan negeri Johor.

Pengerusi Sukarelawan Peguam (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat, melahirkan tentang kebimbangannya terhadap nasib pulau itu pada masa akan datang.

Malah beliau tidak menolak kemungkinan Pulau Pisang akan turut dituntut Singapura seperti negara republik itu menuntut Pulau Batu Puteh.

"Setakat ini pihak di sana 'in good face' tidak ada apa-apa tuntutan tapi kita tak tahu pada masa akan datang.

"Saya bimbang dengan adanya resit-resit, rekod gaji pekerja, dokumen penyelenggaraan yang semuanya dibayar oleh Singapura, mereka akan jadikan bukti untuk tuntut pulau itu di mahkamah antarabangsa (ICJ) kerana mereka kata mereka yang jaga rumah api itu

"Sama juga berlaku dengan Pulau Batu Puteh. Perkara itu boleh berulang," katanya kepada Sinar Harian Online ketika diminta pandangan dari sudut perundangan terhadap segala kemungkinan yang boleh berlaku terhadap Pulau Pisang, Pontian itu.

Beliau yang juga Naib Ketua Pemuda Umno Johor itu turut memberi senario mudah yang paling hampir dengan masyarakat umum.

"Apabila rumah kita, setiap tahun orang lain bayarkan bil api, bil air, upah orang datang bersihkan, bayar cukai tanah...lama-lama dari generasi ke generasi, sudah lupa siapa pemilik asal.

"Pihak yang menjaga hanya menunjukkan bukti bahawa selama berpuluh tahun yang menjaga rumah kita itu adalah pekerja yang dibayar oleh dia, jiran tetangga sekeliling pun tengok bukti betul, akhirnya mereka akan tuntut rumah kita itu.

"Jadi, sama juga. Ini yang mungkin akan berlaku kepada pulau itu," katanya.

Tegasnya, pemerintah wajar mengambil langkah perundangan bagi mengisytiharkan siapa pemilik mutlak pulau tersebut.

"Pemerintah sepatutnya mengambil langkah-langkah perlu di sisi undang-undang untuk memastikan kesahihah hak milik mutlak pulau itu...mendokumentasikan, isytiharkan (atau ada) hitam putih.

"Dan ambil langkah perlu untuk akhirnya menggantikan atau membenarkan hanya rakyat Malaysia saja yang bekerja di sana. Sekiranya rakyat Singapura datang kerja, mereka perlu mempunyai permit kerja yang sah," katanya.

Beliau juga menyarankan agar pihak berkuasa mengkaji semula sistem kawalan keselamatan di kawasan perairan tersebut.

"Sudah sampai masanya pihak berkuasa kita kaji semula sistem kawalan keselamatan dan jika perlu, ambil alih sepenuhnya.
"Biarlah kita yang mengawal sepenuhnya kerana saya bimbang pulau itu akan dituntut oleh generasi-generasi selepas ini.

"Sekarang mungkin kita ada kesefahaman tapi akan datang kita tak tahu mungkin apa yang berlaku kepada Pulau Batu Puteh akan berulang," katanya.

Difahamkan pulau yang mula diteroka sejak 1806 oleh penduduk sekitar Benut itu pernah didiami kira-kira 500 keluarga Melayu.

Namun, pulau itu sudah lama tidak berpenghuni selepas semuanya berhijrah ke kawasan darat sekitar Pontian.