Ahad, 12 Oktober 2014

Azmin: Bajet 2015 ibarat ekonomi kapital kroni bukan ekonomi kapital

Oleh: NAZLI IBRAHIM


KUALA LUMPUR: Belanjawan 2015 Kerajaan Persekutuan yang diumumkan semalam bercorak ekonomi kapital kroni dan bukanlah kapital ekonomi seperti diumum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika membentangkannya semalam.

Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali berkata, ini berikutan, belanjawan itu tidak menumpukan kepada ekonomi rakyat sebaliknya terus memberikan subsidi besar kepada syarikat kroni mereka.

“Saya melihat bajet ini tak memberikan fokus terhadap ekonomi rakyat seperti yang diumumkan Perdana Menteri kerana ekonomi rakyat memerlukan pendidikan berkualiti, latihan dan inovasi.

“Kalau kita tengok peruntukan Jabatan Inovasi Malaysia RM50 juta sahaja sedangkan subsidi syarikat besar berbilion jumlahnya.

” Jadi, mana fokus kerajaan melihat ekonomi rakyat terus subur dan bagi saya ini bukan “capital economy’ tetapi ‘crony capitalis economy’ yang memberikan keuntungan kepada tauke dan membebankan rakyat,” kata Mohamed Azmin ketika ditemui sejurus Belanjawan 2015 dibentangkan di Dewan Rakyat semalam.

Sementara itu, Najib dalam belanjawannya juga tidak menyentuh isu membenteras rasuah, ketirisan dan pembaziran yang berlaku dalam pentadbirannya.

Hal ini berbeza dengan Belanjawan Alternatif Pakatan Rakyat (PR) yang dibentangkan sehari sebelumnya yang banyak mengambil kira isu terbabit.EZY
 

Tiada ulasan: