Jumaat, 15 Mac 2013

Pinjaman mudah RM4 juta, Khairy digesa beri penjelasan – CheguBard

KEADILAN DAILY

Telah diperolehi satu set laporan penyiasatan forensik kewangan yang melibatkan hampir 20 orang pimpinan BN termasuk anggota Kabinet. Laporan forensik kewangan ini merakam ‘salah laku’ atau masalah libat kewangan pimpinan-pimpinan tersebut sama ada secara langsung mahupun tidak langsung contohnya melalui syarikat yang berkepentingan mereka.

Salah satu dari pada mereka ialah Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda Umno Malaysia dan menantu Perdana Menteri Malaysia yang ke lima.
chegu bard
 Di rakamkan dia yang beralamat di Jalan Pantai Dalam KL dengan no kad pengenalan 760110-71-5165 mempunyai kepentingan langsung dalam enam buah syarikat iaitu Iron Cage Sdn Bhd, Kaiser Jack Sdn Bhd, Perbadanan Usahawan Nasional Berhad, Rahmadin (M) Sdn Bhd, Rahmadin Development Sdn Bhd, YGP Holding Sdn Bhd juga dalam laporan ini turut menyebut beberapa syarikat turut terkait secara proksi dengan dia.

Ada banyak keraguan namun untuk pendedahan siri ini ditimbulkan pertanyaan mengenai Syarikat Rahmadin (M) Sdn Berhad dengan no. daftar 58068-v, sebuah syarikat yang punya rekod proses tindakan mahkamah, syarikat yang melaporkan kerugian mencecah RM 10 juta telah mendapat pinjaman Bank Pertanian. Syarikat yang turut dimiliki kepentingan Datin Rahmah Abd Hamid (dipercayai Ibunya) dan Hana Jamaluddin serta Mona Jamaluddin (keduanya kemungkinan kakak Khairy) telah mendapat pinjaman dari beberapa bank. Namun walaupun rekod yang tidak memuaskan syarikat ini terus mendapat kemudahan kewangan dari Bank Pertanian pada tahun 2005 membawa jumlah RM 4 juta.

Bagaimana syarikat yang tidak mencatatkan bidang perniagan terkait pertanian boleh mendapat pinjaman dari Bank Pertanian ? Harus diingat Bank Pertanian bukanlah bank kormersial yang memberikan pinjaman begitu sahaja tetapi ia bank yang diwujudkan kerajaan untuk membantu petani, penternak dan nelayan.

Maka apa kreteria syarikat yang lebih cenderung kepada syarikat pembinaan kormesil mendapat kemudahan kewangan Bank Pertanian lebih lagi rekod yang tidak memuaskan seperti tindakan mahkamah dan rekod kerugian mencecah RM10 juta. Kecuali isytihar rugi hanya untuk elak cukai. Rekod kewangan dengan bank komersial sebelum syarikat dimaksudkan mendapat kemudahan kewangan dari Bank Pertanian juga tidak memuaskan.

Adakah kemudahan kewangan ini ada ada unsur pengaruh kerana pada ketika itu bapa mertuanya merupakan Perdana Menteri Malaysia ? Adakah benar kini ada usaha untuk melupus / mengelak pembayaran hutang tersebut ?

Mohon penjelasan Khairy Jamaluddin. Ini adalah persoalan yang perlu dijelaskan. Ini hanya sebahagian kecil dari data forensik kewangan yang diperolehi dibawah fail beliau. Hampir 20 nama besar ada dalam tangan kini.

Simpati dengan berapa ramai petani, penternak dan nelayan dan usahawan tani yang gagal membesarkan peniagaan malah ada yang terpaksa gulung tikar kerana masalah modal dan seumpamanya. Ada antara mereka gagal mendapat perhatian Bank Pertanian pun, sebaliknya ada nama besar yang dengan mudah mendapat kemudahan kewangan.

Berdasarkan rekod kewangan syarikat – syarikat berkepentingan Khairy jelas tidak dikendalikan dengan betul berdasarkan rekod kewangan dan rekod tindakan mahkamah maka adakah wajar watak seperti ini mengepalai Perbadanan Usahawan Nasional Berhad ? Adakah kedudukanya dalam PUNB kerana potensi dia atau hanya untuk memujuk dia yang tidak mendapat jawatan Kabinet walaupun menjadi Ketua Pemuda Umno kerana Perdana Menteri (Najib) tidak berani dengan Bekas Perdana Menteri (Dr.Mahathir) yang sememangnya benci dengan Khairy ?

Mohon Khairy tampil beri penjelasan.

Sekian
che’GuBard
Ketua Penyelaras SAMM

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kjpenganggur terkaya di mesia kata lks ^^

KLIK guru hina pasukan keselamatan direman