Khamis, 20 September 2012

Umno buang papan tanda tulisan Jawi


MALAYSIA CHRONICLE

SEGAMAT- AJK PAS Negeri Johor, Firdaus Masood mengingatkan pengundi Melayu negeri itu supaya memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat kerana Umno sudah tidak mempedulikan nasib orang Melayu dan agama Islam.

Ini berikutan katanya, tindakan Majlis Daerah Segamat yang telah menukar semua tanda nama jalan yang pada asalnya tulisan Jawi di sekitar bandar dan taman-taman di daerah Segamat.

Menurut beliau, difahamkan kos menukar nama tanda jalan di semua taman dan bandar Segamat itu sebanyak RM50,000.

Beliau yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Segamat menegaskan, tindakan menukar tulisan jawi itu membuktikan bahawa kerajaan negeri Johor yang dikuasai Umno tidak mempedulikan nasib orang Melayu dan agama Islam.

Sepatutnya kata beliau, Umno yang merupakan parti orang Melayu mempertahankan tulisan Jawi bukan membuang tulisan tersebut.

"Di mana suara Pemuda Umno dan ahli Umno dalam hal ini. Sepatutnya mereka yang mempertahankan hak orang Melayu Islam," tegasnya.

Beliau yang juga Pengerusi Lajnah Undang-undang PAS negeri Johor berharap rakyat negeri Johor mesti menilai kembali layanan kerajaan Umno yang telah mentadbir negeri itu selama 55 tahun.

Katanya, orang Melayu masih ramai yang hidup terpinggir dan Umno sebenarnya tidak pernah mempedulikan nasib orang Melayu.

Beliau yakin orang Melayu Johor akan terus hidup merempat dan tulisan Jawi akan terus hilang jika Johor terus ditadbir oleh Umno.

"Saya yakin orang Melayu tidak mempunyai tempat bergantung yang baik jika Umno masih lagi mentadbir Johor pada PRU ke 13 nanti," tegasnya.-harakahdaily

Tiada ulasan: