Rabu, 19 September 2012

Dr M menjangkakan kerajaan lemah BN lepas PRU 13


KUALA LUMPUR— Tun Dr Mahathir Mohamad (gambar) hari ini meramalkan Barisan Nasional (BN) akan terus memerintah Malaysia selepas pilihan raya umum (PRU) ke 13 sebagai sebuah kerajaan lemah dan ini tidak baik kerana gabungan pemerintah tersebut akan lebih memfokuskan kepada survival mereka lebih daripada pembangunan negara.

Bekas perdana menteri (PM) menegaskan tanpa majoriti dua pertiga di parlimen, sesuatu kerajaan itu akan mudah dijatuhkan dengan tindakan melompat parti secara beramai-ramai.

“Jika kerajaan lebih berminat untuk menentukan survival, mereka tidak akan memastikan pembangunan dan kemakmuran negara.

“Apabila seseorang pemimpin hanya menumpukan untuk survival mereka, tumpuan untuk perniagaan, industri komersil akan berkurangan,” kata beliau dalam Forum CEO 2012 anjuran Yayasan Kepimpinan Perdana hari ini.

Dr Mahathir berulang kali menegaskan keperluan untuk mandat lebih besar bagi BN untuk memastikan kemakmuran Malaysia, turut menyatakan ini penting untuk kerajaan melaksanakan polisi yang mungkin tak popular tetapi untuk membangunkan negara.

“Saya kata kerajaan kuat perlu jika kita mahu laksanakan sesuatu yang tidak menyenangkan. Kita tak boleh lakukan sesuatu yang menyenangkan sepanjang masa.

“Kerajaan perlu menggusarkan rakyat. Jika kerajaan nak jadi popular setiap masa, mereka mungkin melakukan kesalahan,” katanya.

Tiada ulasan: