Selasa, 3 Julai 2012

Umno keliru, pemimpin tertinggi takut kehilangan kuasa selepas 55 tahun berkuasa

  Nawawi Mohamad, Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle



Pada era dimana setiap Presiden atau Perdana berada di bawah pemerhatian teliti rakyat. Si pemimpin tidak akan boleh terlibat dalam apa-apa aktiviti tanpa diketahui oleh orang ramai termasuklah maklumat yang sulit. Ini kerana, jadualnya bagi satu tahun telah dirancang dengan lebih awal.

Namun, ada kalanya butiran yang disebarkan kepada orang awam hanyalah apa yang dilaporkan oleh media mengikut arahan pihak atasan - dalam erti kata lain, apa yang orang ramai perlu diberitahu sahaja dan bukan apa yang mereka perlu tahu.

Dan ini adalah asas mengapa media alternatif perlu wujud, bagi menceritakan versi yang berbeza untuk peristiwa yang sama, dan membenarkan orang ramai untuk menggunakan akal untuk membuat penilaian dan kesimpulan sendiri.

Walau media dikawal, Najib gagal yakinkan rakyat


Setakat ini, terdapat laporan berita dan gambaran keadaan politik dalam media arus perdana, yang semuanya sudah tentu dikawal oleh kerajaan – inilah sebab utama mengapa Malaysia dikatakan tidak mempunyai kebebasan media.

Oleh itu, akhbar alternatif memainkan peranan dengan melibatkan semua pihak, termasuk parti-parti pembangkang dan NGO untuk mendapat publisiti dan bukannya di media arus perdana sahaja.

Kini, dengan pilihan raya umum ke-13 yang bakal berlangsung, liputan yang paling banyak tertumpu pada UMNO dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Daripada jutaan maklumat yang disampaikan, ia boleh disimpulkan bahawa gambaran keseluruhannya di Malaysia tidak menggalakkan dengan masa depan yang tidak menentu, walaupun banyak laporan memberangsangkan yang berjaya dihebahkan oleh akhbar arus perdana.

Mengapa agaknya walaupun mengawal saluran seperti akhbar, tabloid, TV dan stesen radio yang hebat, Najib dan UMNO masih dilihat sebagai pengamal rasuah dan tidak berkesan?

Sememangnya tidak boleh dinafikan bahawa media alternatif Malaysia dan laman web pro-pembangkang sangat berkesan. Mereka yang dibiayai dengan cukup pula cenderung memberi laporan berkenaan BN-UMNO tetapi masih memberi ruang kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat. Mereka yang pro-pembangkang beroperasi dengan dana yang ketat dan sering digambarkan seperti tidak wujud.Walau bagaimanapun, mereka amat berkesan kerana kebijaksanaan individu dan kelebihan memilih isu-isu yang menjadikan Najib dan BN cemas, sekaligus mengurangkan kredibiliti para pemimpin ini.

Tekanan gabungan alternatif dan akhbar pro-pembangkang sering memaksa Najib ke satu sudut kecil, malah, meliputi hampir semua isu-isu yang timbul sejak dia mengambil alih sebagai PM pada April 2009. Perhatian ini telah membuat rakyat sedar bahawa tidak semua dasar yang dicadangkan PM dan parti pemerintah UMNO baik untuk negara.

Lebih teruk dari Badawi


Najib kini telah ‘flip-flop’ berkali- kali sehingga penganalisis politik mengatakan dia telah menjadikan Abdullah Badawi kelihatan seperti orang yang berpendirian kukuh! Badawi dahulunya telah digelar sebagai PM ‘Sleeping Beauty’ Malaysia untuk tempoh masa yang singkat, dimana Najib mungkin sudah lepasi dan ramai yang meramalkan pemerintahannya akan berakhir dengan legasi yang lebih teruk daripada Badawi.

Tiada apa yang dirancang Najib dilaksanakan dengan sepenuhnya atau berada di landasan betul dan selalunya terhenti separuh jalan.Selepas mengambil alih daripada Badawi, keadaan sosial, politik dan keadaan ekonomi menjadi semakin teruk ditambah dengan undang-undang dan ketenteraman di negara ini yang kritikal. Untuk ini, Najib telah dipersalahkan kerana menyebabkan orang ramai lebih ragu akan integriti kehakiman dengan peristiwa rampasan kuasa di Perak.

Pada saat-saat akhir ini, untuk PM yang memegang tempoh pemerintahan penggal pertama, dia telah sepatutnya mengadakan pilihan raya umum. Keadaan sekarang benar-benar menunjukkan kepada kita akan sokongan lemah terhadap dirinya. Walaupun kaji selidik menunjukkan bahawa dia semakin popular dalam BN, masuklah ke kedai kopi dan tanya; kebanyakan orang akan menggelengkan kepala mereka dan mengakui bahawa Najib tidak pantas memimpin Malaysia keluar dari ketidaktentuan.

Dalam Umno, pertengkaran, perbalahan, pengkhianatan dan perbuatan mensabotaj semakin menjadi-jadi terutamanya apabila Najib telah memutuskan untuk mengadakan PRU ke-13 hanya selepas pemilihan dalaman UMNO. UMNO telah berpecah dan ia telah mencapai tahap di mana ia tidak boleh dibendung.

Setiap pemimpin atasan UMNO telah membuat kenyataan yang bercanggah antara satu sama lain dalam usaha untuk mencuri perhatian. Dari kumpulan ini, tiada seorang pun yang lebih menonjol selain bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, yang kini dianggap sebagai Perdana menteri de-facto Malaysia.
Tanpa sokongan Mahathir dalam UMNO, Najib akan kehilangan pekerjaannya sebelum tahun ini berakhir.

Pemimpin UMNO lain sibuk dengan agenda sendiri


Malah Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin telah membuat kenyataan bercanggah dengan Najib mengenai beberapa isu, seperti menjadi orang Melayu lebih penting dari menjadi rakyat Malaysia. Ketua Pemuda UMNO,

Khairy Jamaluddin tidak ragu-ragu membuat Najib kelihatan seperti pengecut kerana tidak menyahut cabaran perdebatan awam dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Atas inisiatif sendiri, Khairy telah berdebat dengan pengarah strategi PKR Rafizi Ramli.Dia telah melakukannya sebanyak dua

kali - pertama di London dan kedua di KL berkenaan isu PTPTN. Ini membolehkan orang ramai menilai kepimpinan dan kualiti para peserta dan secara tidak langsung mengalihkan semua tumpuan kepada Najib kenapa dia terus menolak pelawaan Anwar.


Rais Yatim, dalam usaha untuk memperlekehkan perhimpunan besar BERSIH 3.0 untuk pilihanraya yang bersih, memperbodohkan dirinya apabila mengumumkan bahawa mereka menggunakan teknik yang diguna pakai oleh BBC dan menyatakan bahawa bilangan penunjuk perasaan hanyalah 22.741 apabila jumlah sebenar adalah sekitar 250,000

Dan seseorang dalam UMNO semestinya telah mengarahkan media pro-kerajaan untuk menyatakan seramai 100,000 yang hadir pada ulang tahun ke- 66 UMNO apabila jumlah sebenar adalah kurang daripada 50,000.

Klip video yang ditunjukkan di saluran TV kerajaan menggambarkan peserta BERSIH 3.0 sebagai pengganas telah menjadi ejekan dan diabaikan oleh orang ramai yang lebih suka menonton rakaman sebenar yang boleh didapati di Youtube, yang telah mendedahkan polis melakukan kekejaman terhadap penunjuk perasaan.


Malah, askar siber UMNO yang dibayar RM300, 000 sebulan sudah semakin senyap. Ulama UMNO (ulama agama ) seolah-olah buat tidak tahu, dibebani oleh percubaan menjadikan UMNO nampak lebih alim apabila skandal seks dan rasuah pemimpin begitu berleluasa. Shafie Apdal tidak akan dapat meyakinkan orang ramai bahawa dia tidak menyerahkan jutaan ringgit pada pelakon popular Zahida Rafik.

Najib bukan hanya perlu menutup skandal besannya, Maira Nazarbayev, yang kononnya 'mencuri' kondo mewah bernilai USD 20 juta daripada bekas suaminya, malah akan diheret ke mahkamah Perancis untuk memberi keterangan kerana didakwa menerima 114 juta euro atau rasuah RM570 juta kerana bersetuju beli 2 kapal selam Scorpene dari DCNS pasti menghantui fikirannya.

Di seluruh negara termasuk kebanyakkan negeri


Ahmad Shabery, yang menganjurkan Himpunan Jutaan Belia di Putrajaya baru-baru ini membazirkan sekurang-kurangnya RM20 juta wang pembayar cukai untuk mewujudkan satu gambaran palsu akan populariti UMNO, juga telah gagal.

Jauh sekali dipuji, Shabery dikutuk pula oleh rakyat Malaysia yang ingin tahu kenapa dia tidak bertanggungjawab kerana membelanjakan RM2 juta untuk membawa masuk kumpulan K-pop hanya untuk memastikan belia menghadiri acara itu. Apabila perlumbaan kereta dicemari oleh kemalangan yang mencederakan 17 penonton, Shabery melakukan apa yang biasanya dilakukan burung unta - mengebumikan kepalanya dalam pasir!


Sementara itu, Raja Nong Chik menteri wilayah persekutuan masih meneruskan perbalahan dengan Menteri Wanita, Shahrizat Jalil. Orang lama UMNO, Rafidah Aziz masih mencari peluang politik walaupun dia kini berusia awal 70-an.

Rafidah cuba untuk mengambil kesempatan daripada kejatuhan Shahrizat akibat rasuah RM250 juta NFC dengan meminta dia meletakkan jawatan sebagai Ketua Wanita UMNO, tetapi Shahrizat berjaya mempengaruhi Najib untuk menyokong dirinya.

Ini telah mendorong spekulasi bahawa Shahrizat mempunyai pengaruh ke atas Najib dan ia mungkin ada kena mengena dengan sebuah apartmen bernilai RM1.7 juta yang dibeli di Kazakhstan, yang didakwa adalah hadiah perkahwinan untuk anak perempuan dan Najib dan menantunya, anak Maira.


Idris Jusoh bekas Menteri Besar Terengganu masih cuba mensabotaj ketua menteri, Ahmad Said apabila terdapat peluang untuk berbuat demikian.

Di Selangor, UMNO tidak mempunyai calon yang sesuai untuk jawatan Menteri Besar dengan pengarah pilihan raya BN Mohd Zin ditolak oleh ahli-ahli UMNO Selangor mentah-mentah, bersama-sama dengan yang lain yang turut menyimpan hasrat seperti Noh Omar dan Ezam Mohd Noor.

Sepupu Najib sendiri dan Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein tidak yakin untuk bertanding di Semberong, di mana

ada kemungkinan dia akan dikalahkan.

Ghani Othman Menteri Besar Johor telah memegang jawatan tersebut untuk tempoh yang lama dan sekaranng, pemimpin UMNO yang lain sedang berbalah untuk menjatuhkan dirinya sekaligus menjadikan pertikaian dalaman parti semakin parah.

Di Perak, Zambri Kadir yang tidak popular tidak mampu memberi apa-apa jaminan bahawa


kerajaan itu akan kekal di bawah BN selepas PRU ke-13. Jika dia berbuat demikian, dia hanya akan disindir dan dihina dengan lebih teruk lagi.

Sarawak berada bawah kawalan penuh Ketua Menteri Taib Mahmud dan Najib tidak boleh berbuat apa-apa untuk mengawal Taib sama sekali.

Sebaliknya, ia adalah Najib yang menjadi orang suruhan Taib. Manakala di Sabah, Pakatan Rakyat terpaksa merahsiakan pelan tindakan mereka sehingga PRU ke-13 diumumkan kerana ada kebimbangan bahawa BN akan menggunakan wang untuk mematahkan rancangan pakatan dengan menggunakan ahli-ahli politik tempatan.

Mahathir menggalakkan keganasan?


Mahathir juga telah secara aktif menuding jari pada orang lain. Dia telah mendakwa bahawa BN menjadi lemah kerana Badawi, tetapi dia sebenarnya prejudis terhadap Badawi kerana melindungi Najib, ini kerana Najib akan menjaga kepentingannya dengan lebih baik.

Berdasarkan senario di atas dan banyak lagi yang mungkin akan mengambil terlalu banyak ruang dan masa untuk disebut, peluang BN untuk menang dalam PRU ke-13 sangat sukar walaupun penganalisis pro-UMNO menegaskan bahawa parti pemerintah dengan mudah akan mengekalkan 137 Parlimen kerusi yang dipegangnya.

Fakta ini membuktikan bahawa UMNO-BN boleh dikalahkan. Bekas MB Selangor Khir Toyo Selangor yakin bahawa Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan Perak sekali lagi akan jatuh ke tangan Pakatan Rakyat dan tidak menolak kemungkinan bahawa lebih banyak negeri juga akan dimenangi oleh Pakatan.

Kenyataan Mahathir hanya mempunyai sedikit kebenaran apabila dia bahawa BN kehilangan lima negeri dan menyaksikan majoriti yang kurang bukan kerana pembangkang kuat tetapi kerana BN telah lemah.

Tetapi selepas empat tahun, rakyat boleh melihat sendiri bahawa pihak pembangkang telah menjadi lebih kukuh manakala UMNO-BN bertambah lemah.

Oleh itu, kedua-dua Mahathir dan Najib telah membuat ancaman bahawa mungkin ada keganasan sekiranya terdapat perubahan rejim. Pada asasnya, UMNO tidak mempunyai rancangan sendiri untuk terus berkuasa.

Setakat ini, ia telah meletakkan semua harapannya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya dan polis untuk meraih hasil pilihan raya yang menggalakkan tetapi diberi tentangan hebat daripada perhimpunan Bersih oleh rakyat Malaysia dan masyarakat antarabangsa, penjawat awam termasuk polis tidak lagi yang berminat untuk menipu demi menjaga kepentingan UMNO dan BN.

 Tiada siapa yang mahu dipersalahkan atau ditangkap kerana menipu apabila bencana yang bakal berlaku pada UMNO semakin mendekat dari hari ke hari.

Sudah tentu UMNO masih akan menipu apabila tiba PRU ke-13 nanti menjadi PRU yang paling kotor pernah berlaku di Malaysia. Tetapi itu tidak lagi dapat menjamin kemenangan UMNO-BN, maka Najib mula berdalih untuk memberikan lebih masa untuk merancang.

Menerima hakikat akan kalah dan membuat rancangan keluar


Jadi ia jelas bahawa UMNO perlu menghadapi prospek kekalahan. Ia merupakan tambahan 'beban' bagi elit pemerintah UMNO untuk merancang strategi keluar, tetapi mereka telah berbuat demikian.

Perkara pertama yang mereka telah cuba dapatkan adalah wang TUNAI. Pemerhati telah mendakwa tawaran yang dibuat kepada Syed Mokhtar, kroni jutawan UMNO yang dipercayai melakukan penswastaan ​​aset negara pada harga diskaun yang tinggi adalah kerana dia boleh menyimpan wang itu untuk mereka!

Kerana UMNO mempunyai pengalaman menghasut kepada tercetusnya kejadian rusuhan kaum 13 Mei 1969, tidak mustahil ia akan cuba menggunakan taktik yang sama sekali lagi untuk terus berkuasa.

Tetapi rakyat sekarang sudah celik untuk menghidu permainan perkauman yang ketinggalan zaman UMNO itu.

Tidak salah jika dikatan bahawa 13 Mei adalah risiko besar untuk Najib. Mahathir mungkin menggalakkannya tetapi Najib sebagai PM perlu bertanggungjawab jika rusuhan berlaku di luar kawalan.

Yang pasti, dia akan memusnahkan legasi sendiri dan nama keluarganya jika cuba untuk menggunakan kekerasan seperti dalam krisis di Perak.

Rakyat Malaysia telah menunjukkan melalui Bersih 2.0 dan 3.0 bahawa mereka tidak akan dipermainkan lagi dan akan berdiri menghadapi rejim BN jika mereka cuba untuk melakukan sesuatu yang melampau.
Akhirnya, rakyatlah yang akan memaksa UMNO-BN untuk meninggalkan Putrajaya dengan cara halus.

Sudah terdapat tanda-tanda bahawa UMNO sedang mempelajari dengan cara yang sukar bahawa ini adalah keputusan yang mereka perlu hormati. Ramai rakyat Malaysia telah membuat keputusan untuk mahukan perubahan dan akan mengundi Pakatan Rakyat.

Akhirnya, Najib dan UMNO hanya boleh menyalahkan diri mereka sendiri. Keputusan berada dalam tangan mereka untuk menentukan jenis tindakan perlu mereka ambil, tetapi ada peluang yang mereka akan sedar dan menolak Mahathir yang mempunyai niat melakukan keganasan untuk melindungi dirinya dan kekayaan keluarganya, dan menyerahkan kuasa melalui proses yang aman dan damai. Malaysia Chronicle

25 ulasan:

mantera berkata...

panjang betul analisis penulis ini. tapi analisis ini belum tentu benar.

mantera berkata...

kita tunggu ja PRU diadakan.. di sana kita tau keputusannya.

Sanih Alias berkata...

Mampukan Kerajaan BN ini bertahan setelah sekian lama memerintah dengan lama.

Unknown berkata...

Semuanya terpulang kepada rakyat, bagaimana mereka akan menentukan pemerintahan negara lepas PRU-13 nanti.

Kris Jr berkata...

Pembelian penuh ke atas aset Talam Corporation pada tahun 2009 oleh PKR selangor, didakwa terbabit dalam penyelewengan bernilai hampir RM1 bilion dan ia dikatakan dibuat dengan berselindung di sebalik pelan ‘menyelamatkan’ Talam Corporation Bhd yang dibebani hutang, 2 tahun lalu

Kris Jr berkata...

Penyelewengan didakwa berlaku dalam dua bentuk iaitu membabitkan pembelian ‘penuh tanda tanya’ ke atas aset Talam berjumlah RM676 juta serta ‘misteri’ ke mana peruntukan RM392 juta yang diluluskan pada 2009 bagi menyelesaikan hutang syarikat itu dibelanjakan tapi belum menjelaskan hutang milik Talam ke atas beberapa buah syarikat meskipun bajet sudah diluluskan

Unknown berkata...

UMNO keliru atau pembangkang yang gila kuasa?

Mumbai berkata...

media pembangkang sudah banyak kali terkantoi menyebarkan pembohongan.. itukah yang dibanggakan dengan media alternatif pembangkang??

Mumbai berkata...

media alternatif milik pembangkang tidak pernah mendedahkan salahguna kuasa dan dana awam kepada umum.. bagi mereka, baik buruk yang dilakukan pembangkang, semuanya halal.. itukah contoh terbaik media alternatif pembangkang??

DorianG berkata...

Barisan Nasional (BN) has the edge to win the 13th general election (GE) and wresting at least two states from theopposition, according to a study carried out by several lecturers.

DorianG berkata...

Assoc Prof Dr Fuad Mohd Jali from Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) saidthe BN was leading if a study conducted on 1,400 respondents in Kedah and Selangor from March to May was anything to go by.

DorianG berkata...

"In Selangor, the respondents banked their hope on the BN while in Kedah the situation is 50-50, but it may change," he said at a roundtable themed "The 13th GE: Who is Malaysia'' Choose'' organised by the National Council of Professors'' Politics, Security and International Affairs Cluster.

DorianG berkata...

Fuad, who is UKM School of Social, Development and Environment chairman, said the 13th GE would be the acid test of whether the BN had restored its support or whether the opposition would maintain its stranglehold in four states.

DorianG berkata...

On the whole, he said 69.6 percent of the respondents indicated that the BN would win the 13th GE in which 37.5 per cent felt it would a landslide victory while 32.1 percent by a simple majority.

DorianG berkata...

For the Selangor state election, he said 54.1 per cent of the respondents went for the BN, 14.4 percent (PAS), three per cent (PKR) and the rest (not sure) while at the parliamentary level, 57 per cent wanted the BN, 20.6 per cent (opposition) and 22.4 per cent (not sure).

DorianG berkata...

In Kedah, 50.7 per cent of the respondents opted for PAS for the state seats, 49.3 per cent (BN) while the rest (not sure), he said.

DorianG berkata...

Fuad said based the results deduced from simulation studies carried out in Selangor based on the 11th and 12th GEs, the present voter profile and the BN reputation indicated that the BN would win 40 state seats.

DorianG berkata...

He said the leadership and popularity of Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak would be a major contributing factor that would give the BN the edge to win the 13th GE.

DorianG berkata...

"An average of 87.4 per cent of respondents aged between 21 and 60 supported Najib. Seventy-six percent said Najib portrays very good image compared to opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim and PAS spiritual leader Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat," said Fuad.

DorianG berkata...

He said while the BN lost the support of young people in 2008, Najib had turned the tide against the opposition by garnering their support through the ''magnet module'' approach by implementing political transformation and engaging them through social networking.

DorianG berkata...

Assoc Prof Dr Rohana Yusof from Universiti Utara Malaysia (UUM), who conducted a study on 10,800 respondents in Kedah from November 2011 until February this year, said AS was losing its ground in Kedah as it had failed to fulfil the promises made in the last general election.

DorianG berkata...

She said the people of Kedah were more receptive to federal government''s policies against that of the state, and as such the BN should be given the mandate in Kedah.

DorianG berkata...

"About 54 per cent of respondents stated that the PAS-led government should not be maintained, while 58 per cent felt that the BN should continue to be the government at the federal level," she said.

DorianG berkata...

Rohana said the people also felt that they needed a capable menteri besar who is a trouble shooter, accessible to the people and more willing to go down to the grassroots to meet the people.

DorianG berkata...

"Largely, the respondents wanted MP for Jerlun Datuk Mukhriz Mahathir to be the next MB if the BN wrested the state from PAS," said Rohana.