Jumaat, 6 Julai 2012

Talam: MCA tak tahu beza 'beli' dengan 'ambil alih'

Salmiyah Harun,
KUALA LUMPUR: DAP menyifatkan Timbalan Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani Datuk Chua Tee Yong yang juga Ketua Biro Muda Profesional MCA gagal untuk membezakan antara 'membeli' aset dan 'mengambil alih' aset sebagai sebahagian daripada latihan pemulihan hutang.

Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan Tony Pua berkata, Chua dan pasukan pemimpin MCA Selangor membuat dakwaan tidak berasas dan remeh dan mereka harus meminta maaf secara terbuka kerana mengelirukan rakyat Malaysia dengan pemahaman kewangan korporat yang tidak mencukupi.

Dalam sidang medianya, Tony menjelaskan, Talam Corporation Bhd tidak menerima satu sen pun daripada perjanjian itu, tetapi telah berpisah dengan RM676 juta asetnya.

Menurut Tony, Chua Tee Yong sebenarnya keliru malah beliau sedar bahawa Talam berhutang kerajaan Selangor RM392 juta.

Setelah membuat rundingan, jelas Tony, Talam telah bersetuju untuk membuat bayaran penuh sebanyak RM392 juta dalam bentuk wang tunai dan aset, dalam 2 pecahan iaitu bahagian pertama adalah pada 12 Mac 2010, manakala yang kedua adalah pada 9 April 2010.

Menurut Tony, Talam membayar secara tunai kepada kerajaan Selangor sebanyak RM12.7 juta bagi menyelesaikan hutang negeri sejumlah RM392 juta, pendapatan selebihnya adalah untuk menampung pinjaman yang diambil dari bank oleh Talam untuk membeli tanah tersebut.

"Secara ringkasnya, Talam membayar RM12.7 juta dalam bentuk wang tunai dan menetap baki dalam aset hartanah. Apakah kita diperdaya oleh aset?

"Beberapa aset-aset ini masih mempunyai baki tertunggak dengan bank. Ini bermakna bahawa jika negeri itu mengambil alih aset-aset ini, negeri ini akan perlu untuk "menyelesaikan" pinjaman terkumpul ini. Dalam kes ini, MBI mengambil alih RM676 juta aset dari Talam, yang mempunyai RM266.2 juta pinjaman terkumpul dan RM30.5 juta yuran lain yang perlu dibayar. Oleh itu, nilai bersih yang terbaru kepada MBI ke atas hartanah tersebut setelah ditolak pinjaman dan yuran, akan menjadi RM379.2 juta," jelas Tony.

Tambah Tony, dengan menambah RM379.2 juta kepada RM12.7 juta, Talam akan diselesaikan dalam hutang penuh sebanyak RM392 juta, ini bermakna bahawa Menteri Besar Incorporated (MBI) telah mengumpul bernilai RM392 juta tunai dan aset tambahan sebagai sebahagian daripada latihan tersebut.

Jumlah RM266 juta yang dibayar secara tunai kepada Talam sebagaimana didakwa oleh Chua adalah sebenarnya caj yang terhutang dibayar kepada bank dan ini menjadi tanggungjawab Selangor setelah tanah itu menjadi hak kerajaan.

Merujuk kepada pengumuman yang dibuat kepada Bursa Malaysia pada bulan Mac dan April 2010, Pua berkata RM676 juta dalam aset yang diambil alih oleh kerajaan negeri Selangor dari Talam sebahagiannya digunakan untuk mengimbangi RM379 juta hutang Talam kepada negeri.

Tegas Tony, maklumat ini adalah daripada dokumen awam yang diperoleh dari Bursa Malaysia dan tidak semestinya mendapat daripada kerajaan negeri.

Tony juga mempersoalkan apakah kerajaan negeri Selangor yang mempunyai MBI yang digubal untuk mengambil alih hutang Talam terhutang kepada Unisel (RM255 juta), Kumpulan Hartanah Selangor Bhd (RM115 juta) dan Permodalan Negeri Selangor Bhd (RM22 juta).

"Ini bermakna bahawa MBI akan melakukan koleksi untuk hutang di atas berjumlah RM392 juta secara langsung dari Talam.

"Hutang-hutang yang sebelumnya tidak kira, dan tiada usaha telah dibuat oleh anak-anak syarikat negeri Selangor masing-masing untuk mengutip hutang ini," tegas Tony.

Oleh itu untuk memastikan bahawa semua hutang tertunggak yang perlu dibayar kepada kerajaan negeri dikumpulkan, Tony berkata, Tan Sri Khalid Ibrahim sendiri telah menjadikan misi peribadinya untuk memastikan bahawa pembayar Selangor tidak akan diperdaya.

"Mereka mempunyai 24 jam untuk menarik balik tuduhan yang tidak berasas mereka. Jika tidak, saya akan mengadakan satu lagi sidang akhbar pada masa yang sama esok menafikan dakwaan mereka bahawa Selangor telah "terlebih bayar" untuk tanah  yang menjalankan pemulihan hutang," tegas Tony.

Tiada ulasan: