Ahad, 15 Julai 2012

Suruhanjaya Sekuriti, Najib Razak Bakal Disaman ANAK





KUALA LUMPUR : Persatuan Anak-Anak Peneroka Kebangsaan (Anak), akan mengambil tindakan undang-undang terhadap agensi dan pemimpin Kerajaan Pusat berhubung penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH).

Setakat ini, usaha sedang dilakukan untuk mengemukan saman terhadap Suruhanjaya Sekuriti (SC) dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak, kata Pengerusi Anak Mazlan Aliman.

“Peguam-peguam kita berada di peringkat akhir untuk menyaman kerana membenarkan penyenaraian Felda Global Ventures Berhad,” katanya.

Menurut beliau, saman RM 80 juta terhadap Najib adalah kerana pengerusi Umno-BN itu pernah mengutuk peneroka Felda yang menentang penyenaraian FGVH.

Di dalam satu ucapan beliau semasa mengumumkan dividen dari FGVH, Najib mengatakan ‘haram jadah’ apabila merujuk kepada penkritik FGVH.

“Selagi Barisan Nasional tidak membatalkan penyenaraian Felda Global Ventures Berhad,rakyat akan melawan habis-habisan,” kata Mazlan.

Beliau berkata demikian semasa Himpunan Oren Selamatkan Felda di Istana Negara di Jalan Duta hari ini.



Bahkan, kata Mazlan, pencarum KWSP, Lembaga Tabung Haji dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera turut akan mengambil tindakan yang sama selepas simpanan mereka dakwanya, dilaburkan di FGVH.

Tambah Mazlan, beliau mengucapkan setinggi penghargaan terhadap pihak Yang Dipertuan Agong kerana sudi menerima memorandum daripada peserta himpunan itu.

“Kita ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak Istana, Polis dan Unit Amal yang terlibat secara langsung dalam pehimpunan bersejarah ini,” katanya sejurus keluar daripada menyerahkan memorandum itu.

Turut serta di dalam himpunan itu pemimpin Pas termasuk Timbalan Presiden Mohamad Sabu, Naib Presiden Salahuddin Ayob dan Ketua Penerangan Tuan Ibrahim Tuan Man.

Tiada ulasan: