Khamis, 26 Julai 2012

NGO desak Syabas kemuka maklumat lengkap

Muhammad Faizal,
 
KUALA LUMPUR: Gabungan Menentang Penswastaan Air (CAWP) meminta pihak Syabas memberi maklumat lengkap mengenai krisis air yang dikatakan akan berlaku di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Dalam memorandum yang deserahkan mereka kepada Syabas hari ini, CAWP turut menegaskan maklumat tersebut perlu diberikan sebelum 7 Ogos ini.

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago yang turut serta ketika penyerahan itu berkata, jika pihaknya tidak menerima sebarang maklumat dapat membuktikan akan berlaku krisi air, maka kenyataan yang dihebaohkan oleh Syabas selama ini adalah satu pembohongan semata-mata.

Penyerahan memorandum itu turut disertai beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO) termasuk Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).

Memorandum tersebut telah diterima oleh Pengarah Eksekutif Perkhidmatan Teknikal Syabas, V Subramaniam.

Dalam memorandum tersebut terdapat tujuh tuntutan yang pelu dilaksanakan oleh Syabas.

"Kita ingin mengetahui kuantiti air mentah dari empangan ke pengambilan sungai (river intake) dan stesen pengepaman loji rawatan ke dalam loji rawatan air iaitu bermula 1 Januari hingga 15 Julai tahun ini.

"Kita juga ingin mengetahui bacaan meter aliran keluar air yang telah dirawat keloji rawatan masing-masing bagi tempoh masa yang sama," jelasnya.

Charles juga berharap, Syabas dapat menyatakan bacaan meter aliran keluar air yang telah dirawat ke sistem pengagihan kepada pengguna yang melelalui Syabas.

Jelasnya lagi, salinan buku log dan meter tentukur (calibrated meter) yang melibatkan pengepaman keluar setiap hari bagi setiap loji rawatan.

"Kami juga turut mahu mengetahui jumlah bil-bil elektirk, pengguna kimia dan juga bila pembayaran Puncak Niaga kepada Syabas untuk air yang dijual bagi tempoh masa yang sama.

"Kami berharap pihak Syabas dapat memberi maklumat tersebut demi kepentingan rakyat dan juga ketelusan," katanya lagi.

Tambah beliau, segala maklumat yang diberikan oleh pihak Syabas itu akan ditelitikan oleh pakar yang dilantik bagi menentukan samada benar atau tidak bahawa akan wujud krisis air seperti mana yang diperkatakan.

Dalam pada itu beliau turut meminta Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengetuai jawatankuasa kabinet mengenai krisis air Selangor mengarahkan Syabas untuk memberikan maklumat yang telah diminta seperti mana yang terkandung di dalam memorandum.

Tiada ulasan: