Khamis, 19 Julai 2012

MB : Air Di Selangor Sebenarnya Cukup






PETALING JAYA : Dakwaan kononnya penduduk Selangor bakal menghadapi krisis dan catuan air merupakan satu helah bagi memaksa Kerajaan Selangor bersetuju melaksanakan Projek Loji Rawatan Air Langat 2.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menegaskan, Kerajaan Negeri tetap mahu mengambil alih operasi syarikat Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) supaya rakyat Selangor terus mendapat air percuma.

Apa yang penting katanya, sistem pengurusan sumber dan bekalan air perlu dipertingkatkan agar ia berjalan lancar memandangkan Malaysia mempunyai taburan hujan yang padat setiap tahun.

“Isu air bukan krisis. Mereka hanya ingin memenangi hati masyarakat dimana ketiadaan air maka kita mesti bersetuju untuk menggunakan air Pahang dan melaksanakan pelan rawatan air iaitu Loji Rawatan Air Langat 2,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada Majlis Makan Malam ‘Solidariti dan Sokongan Tony Pua lawan Syabas’ di Dewan Sivik MBPJ di sini semalam.

Minggu lalu, Syabas bercadang melaksanakan catuan air di Kuala Lumpur, Hulu Langat dan Klang kerana mendakwa kapasiti pengeluaran air terawat daripada Loji Rawatan Air tidak mampu menampung permintaan di Lembah Klang.

Namun, permintaan Syabas ditentang oleh Kerajaan Selangor yang mendakwa kekurangan bekalan air berpunca daripada kelemahan Syabas mengurus operasi rawatan dan pengedaran air.

Malah Exco Selangor, Ronnie Liu dan Dr Xavier Jayakumar mengeluarkan bukti yang bekalan air mentah di tujuh-tujuh empangan Selangor berada pada paras yang tinggi sekaligus menyangkal persepsi tidak cukup air.

Abdul Khalid juga mengkritik tindakan dolak dalik Umno-BN Selangor berkenaan pemberian 20 metre padu air percuma kepada pengguna.

Beliau berkata dahulunya, Umno-BN mendakwa inisiatif ini akan memufliskan negeri.

“Namun Pakatan Rakyat berjaya menangkis tomahan berkenaan, malah meningkatkan rizab simpanan kewangan negeri kepada RM2 billion.”

Di dalam satu kenyataan baru baru ini, Timbalan Pengerusi Umno Selangor Datuk Sri Noh Omar berkata Umno-BN tidak mempunyai masalah untuk meneruskan pemberian air percuma di Selangor jika berjaya merampas semula Selangor.

Sehingga April 2012, Kerajaan Selangor telah membelanjakan lebih RM 525 Juta untuk pemberian air percuma yang mula dilancarkan pada Ogos 2008 dibawah program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).

Mengenai usaha mengambil alih pengurusan air pula, Abdul Khalid berkata Selangor pernah menawarkan RM 9.3 billion kepada syarikat konsensi seperti Syabas, Puncak Niaga dan Abbas tetapi tawaran itu ditolak oleh mereka.

Mereka tolak tawaran tersebut dan mahukan lagi RM 2 billion. Kalau saya bayar, anda semua (rakyat) turut kena bayar jumlah berkenaan.

“Saya beritahu mereka, kalau anda (pihak konesesi) rasakan harga berkenaan tidak adil kepada ahli perniagaan tidak mengapa. Dasar penswastaan air ini perlu dibatalkan dan semua orang akan memperoleh manfaat daripadanya,” katanya.

Sementara itu, Majlis Makan Malam “Solidariti dan Sokongan Tony Pua lwn Syabas”  berjaya mengumpul RM 310,000 bagi membantu Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu membayar saman fitnah terhadap Syabas.

Bulan lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan, Tony bersalah dan perlu membayar saman sebanyak RM 200,000 kepada Syabas berhubung artikel bertajuk “Tony Pua: Kerajaan Negeri Perlu Kawal Hak Pengurusan Air Bagi Memastikan Tarif Air Tidak Mengalami Kenaikan.”

Sejumlah RM150,000 berjaya dikutip hasil sumbangan orang ramai melalui kempen internet di Facebook dan Twitter bertajuk ‘RM1 untuk hak air’ dalam masa seminggu.

Menurut Tony, RM 200,000 akan digunakan untuk membayar saman kes berkenaan manakala bakinya akan digunakan DAP bagi menghadapi PRU-13.

Turut hadir sama Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Pengerusi DAP Selangor, Teresa Kok, Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago dan Ahli Parlimen Pucong, Gobind Singh.

Tiada ulasan: