Selangor Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim hari ini berkata beliau bersedia untuk bertemu dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menyelesaikan kebuntuan mengenai isu air di negeri ini.

Ini, beliau berkata, termasuklah menerima cadangan loji rawatan air Langat 2 air bernilai RM8.65 bilion, dengan syarat kerajaan persekutuan menerima cadangan kerajaan negeri untuk menstrukturkan semula air di Selangor.

"Jika anda bersetuju untuk penstrukturan semula, kita menggabungkan Langat 2 ke dalam penstrukturan semula itu," katanya kepada Malaysiakini dalam satu wawancara hari ini.

Selepas itu, katanya, satu pasukan akan ditugaskan ke arah mengurangkan kehilangan air dan mencari sumber air yang lain.

Khalid menjelaskan bahawa penyusunan semula itu adalah penting untuk menghindari kenaikan 75 peratus dalam tarif air yang wajib di bawah perjanjian yang sedia ada dengan SYABAS tetapi kini dihalang oleh kerajaan negeri.

SYABAS telah membawa kes itu ke mahkamah, untuk menuntut pampasan daripada kerajaan negeri yang jumlah mencecah RM1.2 bilion sehingga tahun 2010.

Menteri besar berkata, beliau akan menghantar surat kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi menyelesaikan isu air di negeri itu.

Surat itu, katanya, merupakan susulan daripada pertemuan mereka dalam satu majlis yang berlangsung semalam.

Dalam pertemuan tersebut, Khalid berkata Muhyiddin ada menyatakan cadangan mahu berbincang dengan beliau bagi menyelesaikan masalah itu "demi kepentingan rakyat Selangor".

"Saya kata, okay, teruskan. Saya menunggu tentang (perkara) itu... Sekiranya hasrat kamu adalah untuk rakyat Selangor dan kami (juga) punya hasrat adalah (untuk) memberi keutamaan kepada  untuk rakyat, saya bersedia untuk berbincang dan mencari jalan penyelesaian terbaik untuk rakyat," katanya.

Sehubungan itu, Khalid yang juga ahli Parlimen Bandar Tun Razak dan ADUN Ijok berkata beliau akan menghantar surat tersebut Isnin atau Selasa ini.

Khalid berkata demikian bagi menjawab soalan Malaysiakini berhubung kesediaan kerajaan negeri untuk mengheret isu ini ke mahkamah bagi membuat semakan kehakiman bagi menyelesaikan isu air yang dilihat berlarutan ini.

Bercakap dalam temubual dengan portal berita itu, Khalid berkata langkah itu merupakan pilihan terakhir jika usaha kerajaan negeri melalui pelbagai cara bagi menyelesaikan masalah itu  menemui jalan buntu.

"Sekiranya semua langkah yang dibuat tidak berhasil, maka (bawa ke mahkamah) kami akan teruskan," kata Khalid.

Menurut Khalid, langkah 'campurtangan' dalam Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) sebagai langkah pertama untuk membuat "penilaian" berhubung isu air di negeri itu.

Isu air di Selangor dilihat berlarutan sehingga kerajaan negeri membuat beberapa tindakan antaranya menubuhkan jawatankuasa pemantau terhadap operasi Syabas serta mencadangkan supaya lembaga pengarahnya untuk memcecat pengerusi dan ketua pegawai eksekutifnya.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Peter Chin Fah Kui juga dilapor berkata Muhyiddin akan mengeluarkan kenyataan penting dan muktamad kerajaan persekutuan berhubung isu air Selangor yang menurutnya semakin meruncing ketika ini, dalam masa terdekat.