Rabu, 4 Julai 2012

Bergolek selamatkan diri

NOOR’AINON MOHAMED YUSOF

Bergolek selamatkan diri
Kenderaan jenis Toyota Hilux yang dilarikan empat penjenayah dalam kejadian samun di Sungai Siput, kelmarin.
 
 
SUNGAI SIPUT – Bernasib baik, itulah yang difikirkan seorang pengurus ladang, apabila berjaya melarikan diri dari diculik empat penjenayah dalam satu kejadian samun di Ladang Dovenby di sini, kelmarin.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Azman Salim berkata, mangsa berumur 51 tahun itu, tekad bergolek keluar dari kenderaan pacuan empat roda jenis Toyota Hilux miliknya ketika penjenayah berkenaan membuat pusingan U menghala ke Ipoh di ladang itu.

Menurutnya, pada kejadian jam 3.40 pagi itu, mangsa dari arah Ipoh dalam perjalanan pulang ke rumahnya di sini, memberhentikan kenderaannya berhampiran lampu isyarat di sini setelah melihat seorang lelaki berusia 30-an melambai-lambai seolah-olah meminta pertolongan.

"Ketika mangsa ingin turun dari kenderaan, dua lelaki bersenjatakan parang tiba-tiba memasuki bahagian tempat duduk belakang dan mengugut mangsa menyerahkan semua barangan berharga manakala, seorang lagi menunggu dalam sebuah kereta jenis Proton Wira.

"Mangsa bergelut dengan penjenayah dan mengalami cedera ringan sebelum diletakkan di bahagian but belakang kenderaan berkenaan," katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini, semalam.

Kata beliau, sebaik sahaja menyelamatkan diri dan mangsa kemudian berjalan sejauh 10 kilometer untuk membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di sini.

Jelasnya, berpandukan laporan itu, pihaknya berjaya mengesan kenderaan berkenaan di Baling, Kedah kira-kira lapan jam kemudian dan menahan dua lelaki di dalam pacuan empat roda tersebut.

“Suspek ketiga ditahan di Seberang Jaya, Pulau Pinang manakala, seorang lagi masih dicari bagi membantu siasatan.

"Mangsa kerugian lebih RM2,000 apabila telefon bimbit dan wang tunai bernilai RM600 dilarikan," katanya. Azman berkata, ketigatiga suspek berusia 28 hingga 33 tahun itu kini direman dan kes disiasat di bawah Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan.

Katanya, polis masih mencari seorang suspek dikenali sebagai Roslan Hashim, 34, beralamat terakhir di Kampung Menora, Kuala Kangsar.

"Orang ramai mempunyai maklumat mengenai suspek diminta menyalurkannya di balai polis berhampiran" katanya.

Tiada ulasan: