Sabtu, 29 Januari 2011

400,000 buku teks ditarik balik, Muhyiddin sedap berkempen kerajaan hebat

PASPB

NUTP : Tarik Balik Buku Teks, Jangan Bazirkan Wang Rakyat Lagi

SHAH ALAM. : Setiausaha Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Loke Yim Phang berkata sesebuah buku yang hendak dikeluarkan perlu diteliti bagi mengelakkan berlakunya pembaziran wang apabila terpaksa menarik balik buku tersebut daripada digunakan.

Akhbar semalam melaporkan, Kementerian Pelajaran akan menarik balik hampir 400,000 buku teks KSSR English Year 1 Sekolah Kebangsaan kerana mengandungi pelbagai kesalahan dan menggantikan dengan buku teks cetakan baru, Mac depan.

Sehubungan itu Panel penilai buku teks Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) English Year 1 Sekolah Kebangsaan perlu dikenakan penalti kerana cuai sehingga menyebabkan hampir 400,000 buku teks Bahasa Inggeris (BI) itu ditarik semula.

Menurut Loke Yim Phang yang dihubungi Tv Selangor perkara yang menyebabkan kejadian itu masih belum diketahui puncanya samada disebabkan kesilapan manusia atau masalah percetakan namun beliau menegaskan kesilapan itu tidak sepatutnya berlaku.

"Sesuatu benda itu bila diterbitkan mesti tepat, kerana ia akan menyebabkan pembaziran, kalau kita hendak fokus kepada kualiti asasnya buku yang hendak dikeluarkan perlu ada kualiti.

"Bagi saya kita kena pastikan bahawa dalam proses percetakan sesuatu buku untuk pelajar itu kita tidak boleh lupa kepada kualiti," katanya.

Tambah Yim Phang lagi, NUTP mengharapkan kejadian seumpama itu tidak berlaku lagi kerana ia hanya akan menyebabkan pembaziran wang jutaan ringgit yang mana sumber kewangan itu boleh digunakan untuk pembangunan pendidikan lain.

"Berdasarkan kenyataan yang dikeluarkan bahawa buku akan dicetak semula itu akan melibatkan wang yang banyak sepatutnya duit yang digunakan untuk dicetak semula itu boleh digunakan untuk yang lain," katanya.

Presiden Persatuan Ibubapa Guru Negara atau PIBGN, Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan, berkata kementerian perlu lebih berhati-hati dalam memilih panel penilai pada masa akan datang bagi memastikan kesalahan sama tidak berulang serta mengelak ibu bapa berasa was-was dengan buku teks yang dikeluarkan kementerian.

"Penalti perlu dikenakan kepada panel penilai kerana ternyata tidak bertanggungjawab dalam menyaring buku teks berkenaan, sekurang-kurangnya dikenakan surat tunjuk sebab supaya boleh dijadikan iktibar pada masa akan datang.

"Kita tidak boleh hanya menerima kecuaian ini sebagai kesalahan manusia kerana yang menanggung akibatnya nanti adalah anak-anak," katanya.

Panel penilai buku teks Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) English Year 1 Sekolah Kebangsaan perlu dikenakan penalti kerana cuai sehingga menyebabkan hampir 400,000 buku teks Bahasa Inggeris (BI) itu ditarik semula.

Tiada ulasan: