Isnin, 1 Februari 2010

Penduduk Bukit Botak Dipinggir Sejak 1986

Penduduk Bukit Botak mula dibelit masalah pemilikan tanah seawal tahun 1986.

TVOR SELANGPR


Sebanyak 2,300 keluarga tiba- tiba dinafikan hak milikan tanah mereka, sebaik sahaja kerajaan negeri terdahulu mengumumkan akan melancarkan program pembasmian setinggan.

Hasil pengurusan longgar pihak kerajaan negeri terdahulu, sebanyak 39 orang tercicir dari senarai pemilik tanah kawasan ini.

Projek yang melibatkan tanah seluas 201 ekar ini membabitkan 9 buah kampung iaitu Kampung Kok Doh, Lembah Selayang, Lembah Mutiara, Lembah Mutiara 2, Bukit Mutiara, Bukit Perwira, Lorong muhibab, Pinggiran Cendana dan Sri Cendana.

Pada tahun 1988, Menteri Besar ketika itu, Tan Sri Muhammad Muhd Taib menubuhkan Shah Alam Propeties (SAP) sebagai Pengurus Pembangunan Projek bagi meneruskan usaha menempatkan setinggan itu.

Sebanyak RM17 juta telah diluluskan untuk kerja- kerja pembangunan dan perancangan perbekalan air, elektrik dan lampu jalan bagi kawasan itu.

Malangnya projek jutaan ringgit itu terbengkalai pada tahun 1992 dan tidak diteruskan oleh SAP.

Pada tahun 1996, ketika kerajaan negeri di bawah pimpinan Menteri Besar Datuk Abu Hassan Omar, syarikat pemaju baru dilantik untuk meneruskan projek itu.

Delpuri Corporation Sdn Bhd (DCSB) diamanahkan untuk menyediakan 1,367 rumah berkembar. Untuk tujuan itu, Del Puri mengarahkan peserta pembasmian setinggan ini menjelaskan kos pembinaan rumah dan infrastruktur kepada DCSB dan membuat bayaran premium kepada kerajaan negeri.

Paling memberi kesan, mereka diarahkan mengosongkan tanah kediaman mereka sehingga rumah yang dijanjikan siap dibina.

Pada tahu 2004, projek ini sekali lagi terbengkalai.Antara punca kepada terbitnya permasalahan ini adalah,

- DCSB tidak membuat bayaran premium tanah yang dikutip daripada peserta.

- Tidak menyiapkan rumah transit seperti yang dipersetujui.

- Tidak konsisten dalam pembayaran wang subsidi sewa sejumlah RM300.

- Hanya menyiapkan 82 lot rumah berkembar dan sebanyak 52 hakmilik telah digadai kepada pihak bank.

Pada tahun 2005, Selangor dibawah pimpinan Menteri Besar ketika itu, Datuk Seri Mohd Khir Toyo telah mengarahkan PKNS mengambilalih pembinaan itu.

Kontrak DCSB ditamatkan namun tiada tindakan diambil ke atas DCSB walaupun Kerajaan negeri menanggung kerugian yang besar dan masalah setinggan masih tidak menemui jalan penyelesaian.

Akibat dari pengambialihan itu, PKNS telah menanggung kos projek sebanyak RM48 juta untuk bayaran kontrak, bayaran yuran profesional, bayaran subsidi sewa dan saguhati pemindahan, kos penamatan konrak dan lain- lain bayaran. Jika projek ini diteruskan, PKNS akan menanggung kerugian sebanyak RM136.4 juta.

Tiada ulasan: