Ahad, 7 Februari 2010

Jual manusia: Imigresen nafi

UTUSAN ONLINE


KUALA LUMPUR - Jabatan Imigresen menafikan dakwaan bahawa wanita China yang menjadi mangsa sindiket pemerdagangan manusia di negara ini meloloskan diri dengan mudah di pintu masuk kawalan keselamatan negara.

Ketua Pengarahnya, Datuk Abdul Rahman Othman berkata, kebanyakan warga China yang masuk ke negara ini akan menggunakan visa pelawat.

Namun, menurutnya, ada di kalangan rakyat negara terbabit yang masuk dengan cara yang salah termasuk dokumen perjalanan mereka sudah tamat tempoh.

"Tidak timbul soal pintu masuk negara tidak dikawal kerana kesemua warga China yang datang ke negara ini menggunakan pas pelawat.

"Kemungkinan terdapat kesalahan lain yang dilakukan oleh ahli sindiket atau mangsa seperti pas pelawat yang telah tamat tempoh," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Semalam, Utusan Malaysia menyiarkan kisah seorang wanita China yang tiba di negara ini Mac tahun lalu setelah mendapat tawaran pekerjaan sebagai pakar kecantikan ditipu oleh lima rakan senegaranya.

Mangsa dikurung di sebuah kondominium di Jalan Klang Lama selama 10 bulan sebelum meloloskan diri dengan bantuan seorang lelaki tempatan.

Bertindak atas maklumat, sepasukan anggota polis dari bahagian Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur menyerbu kediaman mangsa dan berjaya menahan lima suspek.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, pihaknya percaya tujuan suspek lelaki membawa masuk wanita China itu ke negara ini untuk menjalankan kegiatan pelacuran.

"Selain wanita yang mendakwa dikurung 10 bulan itu, empat lagi wanita yang ditahan juga dipercayai antara mangsa yang dibawa masuk suspek lelaki terbabit.

"Namun kita tidak mengetahui siapa di antara mereka yang masuk secara rela atau secara paksa," katanya ketika ditemui di perasmian Kempen Pencegahan Jenayah 'Balik Kampung' sempena Tahun Baru Cina di sini hari ini.

Tambah Chin Wah, polis kini sedang mengesan 11 pemilik pasport antarabangsa yang dimiliki kesemuanya wanita warga China itu.

Tiada ulasan: