Khamis, 14 Mac 2013

Rafizi: Kenyataan Musa Hitam 'testimoni' manifesto PR realistik

NOOR FAIZAL GHAZALI

Rafizi Ramli
Rafizi Ramli
 
KUALA LUMPUR - Kenyataan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam kelmarin bahawa negara tidak akan muflis jikapun Pakatan Rakyat (PR) memerintah sebenarnya satu 'testimoni' yang dasar perikatan itu adalah realistik, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli.

Menurut Rafizi, manifesto Pilihan Raya Umum ke-13 PR boleh diguna pakai dan tidak menunjukkan akan berdepan masalah negara boleh bankrap atau muflis jika ia dinilai secara objektif dan jujur.

Malah kata beliau, jika manifesto PR diteliti sepertimana yang dinilai oleh Musa, yang juga bekas Timbalan Presiden Umno, ia tidak menunjukkan negara akan muflis.

Rafizi berkata, sekiranya dalam tempoh dua tahun kerajaan Barisan Nasional (BN) membelanjakan lebih daripada jumlah diluluskan iaitu RM44 bilion, sudah tentu PR mampu menanggung RM45 bilion yang diperlukan untuk menunaikan janji-janji dalam manifesto itu yang dilancarkan 25 Februari lalu.

"Kalau kita tengok (manifesto PR) angka-angkanya begitu jelas, saya kira sudah tentu tiada siapa pun kata ia akan mufliskan negara.

"Cuma soalnya, apabila tidak ada kesediaan daripada pihak Umno dan BN untuk berdebat dan berdepan dengan kita secara ikhlas dan membincangkan berkenaan angka-angka itu (pecahan perbelanjaan)," katanya kepada Sinar Harian Online ketika ditemui pada Forum Manifesto Rakyat di sini, malam tadi.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas kenyataan Musa yang mengatakan negara tidak akan bankrap meskipun diperintah oleh PR.

Rafizi berkata, PR yakin sekiranya perbincangan itu dibuat secara jujur dan objektif tidak timbul soal muflis seperti yang dikatakan oleh Musa.

"Sehingga sekarang, selepas manifesto PR dilancarkan kita belum menerima bidasan terperinci daripada BN.

"Jadi mereka boleh buat pilihan dan boleh terus main sembunyi-sembunyi. Tetapi PR telus tunjukkan setiap perkiraan, saya yakin rakyat boleh bezakan dan bandingkan dan semua dalam risalah manifesto kita tunjukkan setiap pecahan perbelanjaan secara jelas," katanya.

Ketika muncul pada program Bicara Minda anjuran Sinar Harian kelmarin, Musa menegaskan, tidak adil jika dikatakan negara akan bankrap jika PR berjaya memerintah negara.

Katanya, sekiranya PR mengambil alih Putrajaya, gabungan tersebut akan berusaha sedaya upaya untuk mengekalkan ekonomi negara berkembang dengan baik.

Tiada ulasan: