Rabu, 29 Jun 2011

Restoran Salah Guna Ayat Al-Quran Boleh Dikenakan Tindakan Undang-Undang

MSTAR ONLINE

KUALA LUMPUR: Pengusaha restoran yang sengaja meletakkan tulisan Jawi atau ayat Al-Quran bagi memberi tanggapan bahawa premis mereka berstatus halal boleh dikenakan tindakan undang-undang di bawah Akta Perihal Dagangan 2011 yang bakal berkuat kuasa 1 Januari tahun depan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, tindakan pengusaha restoran itu dianggap sebagai cubaan mengelirukan pengguna terutamanya bagi menarik pelanggan beragama Islam datang ke premis mereka.

"Menerusi akta ini, pengguna boleh membuat aduan mengenai kewujudan restoran sebegini dan kita boleh ambil tindakan," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Akta Perihal Dagangan 2011 di Dewan Rakyat, Selasa.

Beliau berkata, sijil dan logo halal yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau Jabatan Agama Islam Negeri sahaja yang boleh diguna pakai apabila akta berkenaan berkuat kuasa.

"Selepas ini, hanya satu bentuk sijil halal dikeluarkan supaya tidak wujud lagi kekeliruan. Akta ini juga akan menghalang badan-badan pensijilan yang tidak berwibawa daripada mengeluarkan sijil halal dan logo halal," katanya.

Bagi barangan yang diimport pula, Ismail Sabri berkata ia perlu mempunyai sijil halal Jakim atau mana-mana badan persijilan luar negara yang diiktiraf Jakim.

"Kalau dahulu, tidak ada kawalan mengenai pensijilan produk dari luar negara tapi sekarang Jakim telah kenal pasti pihak yang berkuasa untuk mengeluarkan sijil halal (bagi produk dari luar negara).

"Jadi, mana-mana produk dari luar negara yang logo halalnya tidak diiktiraf akan tidak dibenarkan masuk ke negara kita," katanya.

Ismail Sabri berkata, akta itu juga membolehkan kementerian mengambil tindakan ke atas peniaga yang menjual barangan tiruan.

"Peniaga yang didapati menjual barangan tiruan bakal dikenakan denda sehingga RM15,000 bagi setiap satu barang yang disita andai akta ini diluluskan kelak," katanya.

Mengenai tawaran dan iklan jualan murah, Ismail Sabri berkata kementerian hanya mengeluarkan permit kepada pemilik kedai yang menyenaraikan lebih 50 peratus daripada barangan jualan pada harga murah.

"Kita tidak akan keluarkan lesen jualan murah jika ada 10 barang sahaja dijual pada harga murah. Kita mensyaratkan mesti 50 peratus daripada keseluruhan barangan yang dijual.

"Peniaga juga hanya dibenarkan mengadakan jualan murah tiga kali setahun. Peniaga yang didapati memalsukan iklan jualan murah juga akan turut dikenakan tindakan menerusi akta ini," katanya.

Dewan kemudian meluluskan rang undang-undang berkenaan yang bertujuan untuk menggalakkan amalan perdagangan yang baik dengan melarang perihal dagangan palsu atau mengelirukan berhubung dengan pembekalan barang-barang dan perkhidmatan.

1 ulasan:

E.J berkata...

salam
macam mana nak buat laporan tentang restoran mamak yg menggunakan ayat suci Al-Quran dan tuisan jawi sedangkan kedai dimiliki oleh org bukan islam.

Thx