Isnin, 31 Disember 2018

'Penurunan harga minyak ditangguh ke akhir minggu pertama 2019'

MALAYSIAKINI

   
Harga runcit petrol nampaknya akan kekal sehingga Jumaat ini apabila kerajaan memutuskan untuk menangguhkan pelaksanaan semula penetapan harga minyak mingguan, yang sepatutnya bermula 1 Januari 2019.

Sistem apungan harga secara mingguan dijangka akan menurunkan harga runcit petrol berikutan kejatuhan harga minyak mentah global pada masa ini.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, ia bagi membincangkan bantahan oleh Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM) berhubung langkah itu dan harga baru akan ditetapkan sebelum akhir minggu pertama 2019.

"Kerajaan berhasrat melaksanakan penetapan harga runcit produk petroleum secara mingguan agar pengguna menikmati perubahan harga dengan lebih cepat selaras dengan penurunan harga minyak di pasaran dunia.

"Bagaimanapun kerajaan juga perlu mengkaji permintaan Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM) yang membantah langkah itu dan meminta kadar margin pengusaha setesen yang menjadi salah satu komponen bawah mekanisme harga automatik (APM) yang digunakan untuk menetapkan harga runcit produk petroleum," katanya dalam kenyataan.

Justeru, katanya lagi, jemaah menteri akan memutuskan perkara itu dalam mesyuarat pada 2 Januari ini.

"Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad juga akan bertemu PDAM dalam masa terdekat," katanya lagi.

Pada masa ini, harga runcit bagi RON95 adalah RM2.20 seliter, RON97 (RM2.50) dan diesel (RM2.18).

Pada 24 Disember lalu, Lim mengumumkan kerajaan akan kembali melaksanakan dasar penetapan harga secara mingguan bagi memberi kelebihan kepada pengguna di saat harga minyak mentah global menurun.

Ia mendorong PDAM untuk menggesa kerajaan menaikkan kadar komisen bagi jualan bahan api bagi menampung kos operasi yang dijangka meningkat berikutan pelaksanaan semula dasar itu.

Dalam pada itu, Lim berkata kerajaan komited dengan penggunaan subsidi bagi membolehkan harga RON95 tidak melebihi RM2.20 seliter.

"Apabila harga minyak global turun, harga runcit produk petroleum juga akn diturunkan. Namun apabila harga minyak global naik, ia akan dikekalkan pada paras tidak melebihi RM2.20 seliter.

"Pengekalan harga pada paras ini dikekalkan sehingga pelaksanaan subisi bersasar untuk RON95 pada pertengahan 2019," katanya lagi.

Tiada ulasan: