Isnin, 23 Mei 2016

PAS tidak terkesan diberi kata dua oleh sekutu politik sendiri - Zuhdi Marzuki

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohd Azhar & Azizul Osman
Post Pic
 


KUALA LUMPUR: Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Dr Zuhdi Marzuki berkata parti itu tidak terkesan dengan sebarang ugutan walaupun ia datang dari sekutu politiknya sendiri.

"PAS tidak makan ugutan. Lihat Presiden juga tegas bahawa tidak takut diugut. Kita sudah biasa tidak ada kerajaan dan berkerajaan. Maka kita tidak risau dengan segala ugutan. Itu yang ditunjukkan oleh Presiden," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Mesyuarat PAS Pusat, pada Ahad.
 
Zuhdi berkata demikian mengulas kata dua yang diberikan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali terhadap tiga exco PAS negeri itu supaya meletak jawatan sekiranya parti Islam itu bertegas meletak calon di Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar.
 
Pergeseran antara parti pembangkang berterusan apabila PAS bertekad enggan melepaskan kerusi tradisinya, sementara PKR dilaporkan berminat meletakkan calonnya di Sungai Besar. Parti Amanah Negara (PAN) sebelum ini turut menyatakan hasrat mahu meletakkan calonnya, sebagai menggantikan peranan PAS yang disisihkan daripada Pakatan Harapan.
 
"Kita tidak ada tindak balas. Kita tunggu dan lihat," katanya apabila diajukan apakah PAS akan membalas serangai Azmin itu.
 
Zuhdi juga memberitahu serangan Azmin itu tidak sesekali menjejaskan hubungan antara PAS-PKR yang masih berlangsung menerusi kerajaan Selangor.
 
"Kita masih di dalam kerajaan. Kalau turun berkempen di Sungai Besar, kita akan turun sebagai kerajaan juga. Walaupun DAP masuk (bertanding) pun, PH masukc pun, maknanya mereka dan kita sebagai kerajaan," katanya.
 
Bukan itu sahaja Zuhdi juga memaklumkan kedudukan tiga exco PAS Selangor masih 'selamat' memandangkan tindakan untuk memecat itu perlu mendapat perkenan Sultan Selangor.
 
"(Kedudukan) exco tidak terjejas melainkan dengan perkenan Sultan Selangor. MB (Azmin) kena minta perkenan Sultan jika beliau mahu pecat. Selagi tidak mendapat perkenan Sultan, beliau tidak boleh pecat," tegas Zuhdi.
 
PAS sebelum ini mengesahkan tiga exconya di Selangor diberi kata dua jika parti itu tetap meletakkan calon di PRK Sungai Besar, 18 Jun ini.
 
Pengesahan itu dibuat Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali selepas mendakwa Azmin terpaksa bertindak sedemikian selepas mendapat tekanan pimpinan Pakatan Harapan (PH) yang juga mahu bertanding di sana

Tiada ulasan: