Selasa, 3 Mei 2016

BERSIH dakwa PM, TPM langgar peraturan p'raya

MALAYSIAKINI




BERSIH mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Datuk Seri Zahid Hamidi melanggar peraturan pilihan raya.

Gabungan proreformasi sistem pilihan raya itu juga mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membiarkan parti-parti politik mengamalkan pembelian undi dan amalan rasuah.

BERSIH menuntut amalan pemberian bantuan berupa wang dan janji-janji kepada rakyat Sarawak demi mendapatkan undi dalam pilihan raya 7 Mei ini diberhentikan.

Badan itu juga mendakwa terdapat laporan penggunaan dana awam secara terang-terangan bagi menyokong calon parti pemerintah.

“Perkara ini menjejaskan keadilan pilihan raya,” tambahnya.

BERSIH menyenaraikan dakwaan salah guna kuasa melibatkan Zahid, peruntukan RM250,000 kepada pasukan polis sehari sebelum pengundian awal (hari ini).

Ini termasuk bantuan masing-masing RM100,000 untuk tempat ibadat Islam dan Kristian dan RM50,000 untuk persatuan anggota keluarga polis Perkep.

BERSIH juga memetiknya sebagai bertanya Pasukan Gerakan AM (PGA) di Kuching, mereka akan 'pangkah siapa'.

Janji-janji lain Zahid, menurut badan itu, termasuk:
  • Bantuan RM500,000 untuk sekolah di Miri jika calon BN Lee Kim Shin menang di kawasan Senadin.
  • Mengumumkan peruntukan RM70 juta untuk membina jambatan di Kampung Long Lama dalam kawasan pilihan raya Telang Usan.
BERSIH pula mendakwa Najib melanggar peraturan dengan menjanjikan peruntukan sehingga RM54.3 juta untuk sambungan dan menaik taraf sistem perpaipan.

BERSIH juga membangkitkan pengumuman bantuan RM1 juta daripada kerajaan pusat untuk Gereja St Jude. Kerajaan Sarawak mengumumkan jumlah sama.


Tiada ulasan: