Khamis, 19 Mei 2016

Ahli politik British wajarkan kehadiran pada acara Najib

MALAYSIAKINI


Ahli-ahli politik British terpaksa mewajarkan kehadiran mereka pada acara pelaburan yang dianjurkan kerajaan Malaysia di London minggu ini bagi mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelaburan.

Menteri luar negara UK, Hugo Swire, memberitahu Wall Street Journal beliau tidak mahu membuat penghakiman muktamad atas tuduhan rasuah di Malaysia.

Beliau juga berkata sokongan kerajaan British untuk persidangan pelaburan itu tidak bercanggah dengan persidangan anti-rasuah di London minggu sebelumnya.

"Apa yang kami putuskan di sana dan apa yang dibincangkan di sana mempunyai aplikasi universal tetapi saya tidak fikir ia memberi kesan kepada apa yang kita sedang bincangkan petang ini," Swire dilaporkan berkata.

"Saya tidak meletakkan diri saya sebagai seorang hakim dan juri," katanya.

Jonathan Marland, anggota Dewan Negara UK dan bekas duta perdagangan British memberitahu Wall Street Journal beliau tidak mahu mencampuri urusan dalaman Malaysia dengan mengulas isu 1MDB.

Marland, yang diperkenalkan Najib pada majlis itu, dilaporkan menyifatkan acara itu sebagai "Cinta yang besar".

Marland dilaporkan memberitahu Najib, yang beliau mengalu-alukan pelaburan di UK dengan merujuk kepada RM4 bilion pembangunan semula projek Battersea oleh SP Setia, Sime Darby dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Tiada ulasan: