Rabu, 27 Januari 2016

SPRM rujuk keputusan peguam negara kepada PPO

MALAYSIAKINI


 


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan merujuk keputusan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang mengarahkan badan itu menutup kes SRC International Sdn Bhd dan dakwaan dana RM2.6 bilion kepada Panel Penilaian Operasi (PPO).

Dalam kenyataan SPRM menyebut, pengurusan tertinggi mereka dalam mesyuarat khasnya hari ini memutuskan untuk membentangkan keputusan Peguam Negara itu kepada PPO dan sebuah lagi panel khas yang akan dilantik untuk penilaian dan pertimbangan.

PPO merupakan satu daripada badan bebas yang dibentuk oleh kerajaan bagi memantau perjalanan SPRM mengikut Akta SPRM 2009.

Antara terma rujukan PPO adalah memberi pendapat berhubung tindakan kes-kes yang diputuskan untuk tidak dituduh oleh Pendakwa Raya.

PPO dipengerusikan Tan Sri Dr Hamid Bugo dan dianggotai Tan Sri Jawhar Hassan, Datuk Zamani Abdul Ghani, Datuk Azizah Arshad, Datuk Wan Abdul Wahab Abdullah, Profesor Dr Normah Omar, Dr Sundramoorthy M.Pathmanathan dan Lim Chee Wee.

Dalam sidang media semalam, Apandi berkata tiada apa-apa kesalahan jenayah dilakukan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkaitan siasatan kes SRC International Sdn Bhd dan dakwaan dana RM2.6 bilion itu.

Berikutan itu, ketiga-tiga kertas siasatan berkaitan kes berkenaan dikembalikan kepada SPRM untuk ditutup.-Bernama


1 ulasan:

77777 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.