Rabu, 6 Januari 2016

Rang undang-undang MKN ancam kerajaan berperlembagaan, kata kumpulan peguam

THE MALAYSIAN INSIDER

Surat terbuka menerangkan ancaman rang undang-undang MKN kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini ditandatangani Majlis Peguam, Persatuan Peguam Bela Sarawak dan Persatuan Undang-Undang Sabah. – Gambar fail The Malaysian Insider, 6 Januari, 2016. 
Surat terbuka menerangkan ancaman rang undang-undang MKN kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini ditandatangani Majlis Peguam, Persatuan Peguam Bela Sarawak dan Persatuan Undang-Undang Sabah. – Gambar fail The Malaysian Insider. 
 
 
Rang Undang-Undang Majlis Keselamatan Negara (MKN) mendatangkan ancaman serius kepada kerajaan berperlembagaan Malaysia, kata kumpulan peguam dalam satu surat terbuka kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini.

Menerusi surat ditandatangani bersama Majlis Peguam, Persatuan Peguam Bela Sarawak dan Persatuan Undang-Undang Sabah itu, mereka berkata undang-undang yang diluluskan Parlimen itu mengganggu pengasingan kuasa antara eksekutif, badan perundangan dan kehakiman.

Surat terbuka itu dibuat ketika Putrajaya cuba meneruskan pelaksanaan rang undang-undang itu, walaupun timbul kebimbangan mengenainya di kalangan masyarakat sivil dan parti pembangkang.

Kumpulan yang mewakili peguam dari Semenanjung dan Malaysia Timur itu turut menolak dakwaan Putrajaya yang rang undang-undang itu perlu bagi menangani keganasan dan insiden seperti pencerobohan Lahad Datu oleh militan Sulu pada 2013. 
 
 "Jelas sekali yang rang undang-undang itu memusatkan dan menumpukan kuasa eksekutif dan darurat yang besar pada MKN dan perdana menteri.

"Ini menjejaskan pemisahan kuasa dalam perlembagaan antara eksekutif, perundangan dan kehakiman pada satu pihak, dan raja berperlembagaan pada pihak yang lain," kata mereka.


Tiada ulasan: