Selasa, 12 Januari 2016

Rakyat Malaysia paling teruk kendali media sosial

 
Ketua Polis Negara luah rasa kecewa dengan pengendali media sosial Malaysia yang gemar terbit komen sensitif


khalib-bakar,media-sosial


KUALA LUMPUR: Tan Sri Khalid Abu Bakar menyifatkan rakyat Malaysia adalah pengguna media sosial yang sangat tidak matang menyebabkan polis terpaksa bersikap tegas.

Ketua Polis Negara berkata, statistik polis menunjukkan terlalu ramai pengguna media sosial di negara ini yang menerbitkan laporan berbaur perkauman, sensitif dan berbahaya sehingga memaksa polis mengambil tindakan undang-undang.

“Malaysia mempunyai 14 juta pengguna Facebook dan kita adalah antara yang paling teruk apabila meletakkan komen di platform media sosial.

“Ini menunjukkan masyarakat kita masih tidak matang dalam mengendalikan media sosial dan kita terpaksa meningkatkan usaha membendung perkara ini yang jelas menggugat keselamatan dan keharmonian negara,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Khalid berkata, sesetengah rakyat Malaysia cenderung bersikap melampau dalam komen dalam media sosial menyebabkan orang awam kurang senang.

Beliau berkata, pemantauan polis tidak terhad hanya kepada media sosial tetapi termasuk aplikasi mesej WhatsApp yang dikongsi dalam kalangan orang ramai

“Kita bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk memantau sebarang berita palsu yang dikongsi. Mereka yang melanggar undang-undang akan dibawa ke muka pengadilan,” katanya.

Tiada ulasan: