Jumaat, 1 Januari 2016

Malaysia muflis jika undur dari TPPA, kata Mahathir

MALAYSIAKINI


 


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memberi amaran bahawa Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) akan menjadi azab kerana negara akan selama-lamanya terbelenggu olehnya.

Ini adalah kerana walaupun Malaysia boleh keluar dari perjanjian itu, tetapi negara akan menjadi bankrap, katanya.

Beliau berkata ini adalah kerana TPPA membolehkan syarikat-syarikat asing untuk menyaman kerajaan bagi kehilangan keuntungan pada masa depan, jika Malaysia berhenti menjadi ahli bagi perjanjian perdagangan itu.

"Keputusan itu akan melibatkan banyak syarikat rugi dan dikatakan bernilai beratus-ratus bilion.

"Mahkamah tidak akan memihak kita dan kita lagi boleh bergantung simpati dan prihatin terhadap apa yang akan berlaku kepada ekonomi dan kewangan kita.

"Tidak ada cara kita boleh memberi tekanan atau merasuah mahkamah. Kita hanya perlu membayar berbilion-bilion," tulis Mahathir dalam blognya hari ini.




Beliau berkata pada masa lalu, Malaysia berjaya menjadi negara perdagangan ke-17 terbesar di dunia, tanpa perlu terheret dengan perjanjian perdagangan terhad.

Tetapi katanya, adalah sia-sia untuk bercakap buruk mengenai TPPA kerana kerajaan tidak akan mengambil kira sebarang nasihat.

"Kerajaan akan melakukan apa yang mahu mereka lakukan. Jangan tanya mengapa. Anda tahu apa jawapan yang akan diterima apabila anda bertanya kepada kerajaan,” kata Mahathir.

TPPA adalah perjanjian perdagangan bebas multinasional dengan Amerika Syarikat sebagai pendukung utama.

Selain Malaysia, antara negara lain yang terlibat dalam rundingan rahsia itu termasuk Australia, New Zealand, Vietnam, Mexico, dan Kanada.

Parlimen akan membahaskan sama ada atau tidak menandatangani perjanjian itu pada sesi sidang khas Dewan Rakyat pada 26 Jan dan 27.


Tiada ulasan: