Jumaat, 15 Januari 2016

Kuota PBT : Mengapa jumlah PAS tak berubah?

 
PAS sepatutnya mendapat tambahan tiga kerusi kerana mengorbankan satu kerusi EXCO, menurut Setiausaha Politik MB Selangor


Shuhaimi Shafiei


PETALING JAYA: Kemuncak rundingan pengagihan kerusi ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) menyaksikan jumlah kerusi PAS tidak berubah, berbeza dengan apa yang dijanjikan kepada parti itu sebelum ini.

Berdasarkan kepada senarai jumlah kerusi bagi tahun 2016 yang dipamerkan di laman web Selangorkini edisi bahasa Cina, FMT mendapati perkembangan itu berbeza daripada apa yang dinyatakan oleh Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, Shuhaimi Shafiei, 6 Januari lalu.

Dalam laporan sebelum ini, Shuhaimi menyatakan PAS akan mendapat tambahan tiga kerusi sebagai balasan kerana mengorbankan satu kerusi EXCO Selangor, disamping penambahan kerusi ketua kampung.

Perkembangan ini menyusuli rundingan membincangkan permohonan 24 hingga 34 kerusi ahli majlis PBT daripada AMANAH kepada Kerajaan Selangor, yang dibentuk oleh PKR, DAP dan PAS.

AMANAH merupakan komponen Pakatan Harapan bersama PKR dan DAP yang dibentuk baru-baru ini.

Dalam senarai itu, AMANAH mendapat 10 kerusi PBT. Pengerusi AMANAH Selangor, Ir Izham Hashim dilantik ahli Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ).

Turut tidak terkecuali adalah Ketua Pemuda Amanah Mohd Sany Hamzan yang dilantik sebagai ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj).

Lapan yang lain ialah Nor Mohd. Zulkarnain Abd. Yazid (Majlis Perbandaran Sepang) ; Pushpa Nagiah Vengadesan (Majlis Daerah Kuala Selangor); dan Mohd. Safiee Harun, Dr. Rosdi Meor Endut (Majlis Daerah Kuala Langat);

Tiga lagi ialah Mohd. Amran Sakir dan Rajakumar Batumalai (Majlis Daerah Hulu Selangor); Mohd. Nasir Mohammed Yunus dan Siti Maimun Jurini (Majlis Daerah Sabak Bernam).

Sementara itu, PKR juga mengalami pengurangan sebanyak 15 kerusi iaitu daripada 120 kepada 105 dan DAP hanya mengalami pengurangan sebanyak dua kerusi iaitu dari 98 kepada 96.

Tiada ulasan: