Jumaat, 22 Januari 2016

Krisis Kedah boleh berpanjangan, kata pensyarah

Oleh Sharifah Azmawati Syed Abdul Aziz

 
Post Pic
 
 
 
SHAH ALAM: Kemelut yang melanda Menteri Besar Kedah boleh menyamai krisis perlembagaan  di Perak pada tahun 2009 sekiranya kemelut Menteri Besarnya, Datuk Seri Mukhriz Mahathir tidak mengikuti prosedur dan undang-undang yang sah.
 
Pensyarah di Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Azizuddin Mohd Sani berkata, perkara itu boleh berlaku sekiranya Undang-undang Tubuh Negeri Kedah diabaikan oleh mana-mana pihak. 
 
Malah katanya, kemelut itu boleh berpanjangan jika Mukhriz merujuk isu berkenaan ke mahkamah. 
 
"Tetapi kalau kes ini dibawa sampai ke mahkamah, mungkin dua tiga tahun, saya ingat sampai Pilihan Raya Umum ke 14 baru selesai. Jadi dia macam kes Perak, jadi saya tidak tahu bila paling cepat kes ini (boleh diselesaikan).
 
"Boleh jadi (bawa ke mahkamah macam di Perak), kalau ada benda-benda yang melanggar undang-undang, dia boleh bawa kes ini ke mahkamah," katanya kepada Antarapos.
 
Beliau mengulas kemelut Umno Kedah yang menyaksikan 13 daripada 15 Ketua Umno Bahagian semalam mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak campurtangan untuk menggugurkan Mukhriz sebagai menteri besar.
 
Timbalan Pengerusi Umno negeri, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata mereka semua hilang keyakinan terhadap Mukriz yang dituduh lembab menjalankan tanggungjawab serta merancang strategi untuk Barisan Nasional (BN) kekal berkuasa di negeri itu pada pilihan raya umum akan datang. 
 
Menurut perlembagaan negeri, Mukriz hanya boleh digugurkan menerusi usul undi tidak percaya di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah atau pun menerusi kuasa-kuasa Jemaah Pemangku Sultan Kedah.  
Keadaah di Kedah disebut mirip dengan krisis perlembagaan Perak apabila kerajaan Pakatan Rakyat di negeri itu tumbang selepas tiga ADUN PKR dan DAP memberi sokongan kepada BN pada tahun 2009. 
 
Bagaimanapun kemelut itu berpanjangan apabila bekas Menteri Besar Nizar Jamaluddin merujuk penggugurannya daripada jawatan itu ke mahkamah. 
 
Mukhriz di lantik Menteri Besar berikutan kejayaan BN menawan semula Kedah daripada PAS pada pilihan raya umum 2013. 
 
Azizuddin berkata tindakan pimpinan Umno Kedah mahu Mukriz berundur sebagai menteri besar sudah lama diuar-uarkan.
 
 

Tiada ulasan: