Rabu, 6 Januari 2016

Jual aset 1MDB, DPMM ingatkan Putrajaya soal tanggungjawab



Bandar Malaysia, antara projek dan aset 1MDB yang dijual menerusi usahasama dengan syarikat milik China. Dewan Perniagaan Melayu Malaysia hari ini berkata Putrajaya perlu bertanggungjawab di atas tindakan menjual aset syarikat milik kerajaan itu. – Gambar fail The Malaysian Insider, 6 Januari, 2016.Bandar Malaysia, antara projek dan aset 1MDB yang dijual menerusi usahasama dengan syarikat milik China. Dewan Perniagaan Melayu Malaysia hari ini berkata Putrajaya perlu bertanggungjawab di atas tindakan menjual aset syarikat milik kerajaan itu. – Gambar fail The Malaysian Insider. 
 
Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) hari ini mengingatkan Putrajaya mengenai tanggungjawabnya susulan penjualan aset milik 1Malaysia Development Berhad (1MDB) kepada syarikat China baru-baru ini.

Presidennya Datuk Dr Syed Ali Alattas berkata, DPMM tidak mempunyai kaitan dengan perkara itu kerana ia melibatkan "orang besar", tetapi hanya memberi peringatan berhubung amanah yang dipegang pentadbiran negara.

"Tidak ada apa-apa. Ini terpulang kepada yang memikir, dialah yang bertanggungjawab," katanya pada satu sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.

"Dewan tiada kuasa pun. Tidak pernah mimpi pun nak dapat. Kuasa ini orang besar semua yang dapat, dia juallah," kata Syed Ali (gambar, kanan) ketika diminta mengulas penjualan aset 1MDB seperti penjana tenaga bebas (IPP) dan Bandar Malaysia kepada syarikat China.  
 
"Tapi ingat, 'at the day of reckoning, heads will roll' (di hari pengadilan, hukuman akan dilaksanakan)," katanya, memetik kenyataan yang pernah digunakan bekas perdana menteri Allahyarham Tun Razak Hussein.

1MDB sebelum ini melaksanakan perjanjian jual beli saham dengan menjual 60% ekuitinya dalam Bandar Malaysia Sdn Bhd (BMSB) kepada Konsortium Iskandar Waterfront Holdings Sdn Bhd (IWH) dan China Railway Engineering Corporation (M) Sdn Bhd (CREC).

Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB Arul Kanda Kandasamy berkata konsortium yang dikenali sebagai IWH-CREC Sdn Bhd itu adalah hasil usahasama 60:40 antara IWH an CREC.

IWH merupakan pemaju utama Flagship A Koridor Pertumbuhan Ekonomi Malaysia Iskandar yang merupakan perkongsian awam-swasta antara Credence Resource Sdn Bhd (60%) dan Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn Bhd (40%), dimiliki kerajaan negeri Johor.


Tiada ulasan: