KUALA LUMPUR,  Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) mungkin mempunyai banyak mencetuskan kemarahan mengenainya, tetapi tidak semua memahami sepenuhnya apa yang dimaksudkan untuk negara.


Warga emas, Mohd Nasaruddin Ahmad, yang merupakan seorang daripada ribuan penyokong Pas di Himpunan Bantah TPPA di Padang Merbok hari ini berkata, TPPA merupakan perjanjian perdagangan yang akan menyebabkan rakyat Malaysia kehilangan peluang pekerjaan.

“Perjanjian dirundingkan dalam mesyuarat rahsia antara kerajaan dan syarikat multinasional besar.

“Kurang ketelusan dan orang bawahan seperti kami tidak tahu apa yang berlaku, dan apa yang akan berlaku kepada hidup seharian kita jika perjanjian itu dilaksanakan,” katanya kepada The Rakyat Post.

Tambahnya, TPPA adalah plot yang dicetuskan oleh Amerika Syarikat untuk mengawal Malaysia melalui ekonomi.

Malah, TPPA bermula pada tahun 2001 antara New Zealand dan Singapura, dan ia kemudian diperluaskan ke negara-negara lain dengan Malaysia diberi gambaran mengenainya pada 2010.

Ahli perniagaan, Jasni Harun bimbang bahawa TPPA akan menjejaskan mata pencariannya.

Beliau berkata, kira-kira 30% syarikat kecil dan sederhana akan muflis sebaik TPPA dilaksanakan.

“Saya dengar ada kebaikan dan keburukan, tetapi apa yang saya bimbangkan adalah keupayaan pendapatan untuk keluarga saya, apatah lagi pekerja saya.

“Ada begitu banyak perkara, baik dan buruk yang diperkatakan tentang TPPA, saya harap pemimpin negara kita akan berhenti bermain politik dan tidak mengesahkan perjanjian itu melainkan jika ia benar-benar memberi manfaat kepada kita rakyat Malaysia,” kata Jasni, yang menjalankan perniagaan pembungkusan makanan .

Hasliza Abdul Razak, yang bekerja dengan syarikat berkaitan kerajaan, berkata TPPA harus ditentang kerana harga barangan akan meningkat seperti ubat.

“Kerajaan berkata perjanjian itu akan memberi kebaikan kepada negara secara keseluruhan, tetapi jika ia akan menyebabkan kesan yang besar terhadap kehidupan rakyat Malaysia, maka kita harus menentangnya.

“Apa gunanya memberi manfaat kepada syarikat-syarikat jika rakyat biasa tidak dapat membentuk masa depan mereka sendiri.

“Kita mungkin tidak memahami sepenuhnya semua butir-butir yang merisaukan tentang TPPA, tetapi jika keputusan akhir tidak pasti untuk rakyat biasa, TPPA kedengaran seperti sesuatu yang Malaysia tidak seharusnya terbabit,” katanya.

Beliau juga menggesa kerajaan untuk tidak menolak kebimbangan rakyat dengan hanya mengatakan bahawa ia akan memberi manfaat kepada negara dalam jangka masa panjang.

Kerajaan sentiasa menekankan bahawa Malaysia akan ketinggalan dari segi pelaburan jika ia tidak memasuki perjanjian.

Ketua perunding Malaysia Datuk J. Jayasiri dilaporkan sebagai berkata, negara berpeluang mendapat faedah daripada menandatangani perjanjian itu, kerana ia menunjukkan kesediaan negara untuk bersaing di pasaran terbuka tanpa mengenepikan perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

Beliau berkata, negara itu juga akan menarik lebih ramai pelabur asing yang berkeyakinan dalam dasar-dasar negara kerana Malaysia akan membuktikan bahawa ia adalah mesra pelabur.

“Malaysia akan ketinggalan dalam bersaing untuk pelaburan berbanding dengan Vietnam dan Singapura jika kita tidak menyertai TPP.

“Kami juga akan mendapat manfaat lebih awal jika kita adalah antara yang pertama untuk memasuki perjanjian itu,” katanya semasa sesi soal jawab mengenai TPPA, yang dianjurkan oleh Pemuda Umno di Kelana Jaya baru-baru ini.