Sabtu, 23 Januari 2016

Ahmad Maslan minta ahli Parlimen sokong TPPA

THE MALAYSIAN INSIDER

Datuk Ahmad Maslan berkata ahli Parlimen seharusnya memahami dengan terperinci mengenai kandungan dan faedah TPPA memandangkan masa yang diberikan untuk memahami perjanjian itu mencukupi. – Gambar fail The Malaysian Insider, 23 Januari, 2016.  Datuk Ahmad Maslan berkata ahli Parlimen seharusnya memahami dengan terperinci mengenai kandungan dan faedah TPPA memandangkan masa yang diberikan untuk memahami perjanjian itu mencukupi. – Gambar fail The Malaysian Insider.  
 
 
Ahli Parlimen diharap lebih terbuka dan membuat keputusan bijak dengan menyokong Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) semasa pembentangan mengenai perjanjian itu pada Sidang Khas Parlimen pada Selasa depan.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Ahmad Maslan berkata ahli Parlimen seharusnya memahami dengan terperinci mengenai kandungan dan faedah TPPA memandangkan masa yang diberikan untuk memahami perjanjian itu mencukupi.

"Saya harap ahli Parlimen akan terbuka (dan) melihat kebaikan dan faedah yang bakal diperoleh menerusi TPPA.

"Kita mahu melakukan sesuatu yang baik kepada negara. Oleh itu, kita harap ahli Parlimen akan terbuka untuk memberi sokongan kepada TPPA," katanya kepada pemberita di RTM Johor, di Johor Baru hari ini. 
 
Terdahulu, Ahli Parlimen Pontian itu menjadi tetamu jemputan dalam program radio RTM "Johor Sana Sini, Segar Pagi" selama 30 minit yang dikendalikan juruhebah radio, Junaidah Alahan.

Ahmad berkata 3 sesi penerangan diadakan untuk ahli Parlimen Barisan Nasional (BN), pembangkang dan juga senator.

Menerusi sesi penerangan itu, katanya 4 bengkel berbeza turut diadakan yang menyentuh antaranya isu mengenai akses pasaran, buruh, alam sekitar, ubat-ubatan, perolehan kerajaan dan Bumiputera.

"Jadi, 4 bengkel ini diberikan kepada ahli Parlimen untuk mendalami secara terperinci isu mengenai TPPA.

"Pegawai yang terlibat dalam rundingan turut menghadiri bengkel itu bagi menjawab segala persoalan. Ini termasuk segala perincian yang dibincangkan dalam rundingan tersebut," katanya, sambil menambah proses penerangan itu diadakan dengan amat terbuka dan telus.

Sehubungan itu, katanya tiada sebab bagi semua wakil rakyat untuk menyatakan mereka tidak mempunyai cukup maklumat mengenai TPPA.

Ahmad berkata sidang khas Parlimen pada Selasa ini akan bermula dengan penerangan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, diikuti perbahasan daripada beberapa wakil ahli Parlimen BN dan pembangkang.

Perkara yang dibangkitkan akan dijawab menteri berkaitan sebelum dirumuskan Mustapa pada Rabu yang diikuti dengan pengundian.

Majoriti mudah diperlukan di Dewan Rakyat sebagai sokongan untuk menandatangani TPPA dan undian di Dewan Negara akan diadakan pada Khamis, katanya.

Pada program radio itu, Ahmad berkata TPPA merupakan perjanjian perdagangan bebas "alaf baharu" yang berbeza dengan perjanjian perdagangan bebas sebelum ini memandangkan ia mempunyai standard perdagangan yang lebih tinggi.

Selain Malaysia, 11 negara lain yang terlibat dalam TPPA ialah Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Singapura, Mexico, New Zealand, Peru, Amerika Syarikat dan Vietnam, yang memuktamadkan rundingan TPPA pada 5 Oktober 2015. – Bernama


Tiada ulasan: