Ahad, 3 Januari 2016

Ahmad Maslan Kongsi Tip Tambah Pendapatan

MSTAR ONLINE
 
 
 
 
 
PETALING JAYA: Kritikan yang diterima Datuk Ahmad Maslan sebelum ini berhubung kaedah untuk meningkatkan pendapatan tidak melemahkan semangatnya untuk terus berbuat demikian.

Kali ini menerusi hashtag #TambahPendapatan, Timbalan Menteri Perdagangan dan Industri Antarabangsa itu menggesa rakyat Malaysia menggunakan formula PKPK iaitu pendidikan, kemahiran, produktiviti dan keusahawanan jika ingin berjaya.

Katanya usaha yang dirancang perlu bersifat jangka pendek dan panjang.

Tambah beliau bagi yang sudah mempunyai pekerjaan, mereka boleh melakukan perniagaan secara dalam talian pada waktu malam dan hujung minggu.

Namun katanya langkah berkenaan bagaimanapun mesti selaras dengan peraturan-peraturan yang ditetapkan untuk pekerja dalam sektor kerajaan dan swasta.

Selain itu Ahmad turut berpesan kepada rakyat supaya mencari rezeki dengan cara yang halal.

"Sembilan daripada 10 punca kekayaan adalah sumber perniagaan, pesan Nabi. Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih," katanya di Twitter.

Sebelum ini Ahli Parlimen Pontian itu dikritik selepas beliau mencadangkan supaya rakyat Malaysia menjalankan dua pekerjaan bagi menampung kos sara hidup yang semakin meningkat.

Beliau kemudian menjelaskan bahawa cadangannya itu dalam konteks agar rakyat menjalankan pernigaan dalam talian selain pekerjaan tetap masing-masing.

Ahmad berkata beliau sendiri mempunyai tiga pekerjaan iaitu sebagai ahli Parlimen, timbalan menteri dan ketua penerangan Umno.

Tiada ulasan: