Ahad, 22 November 2015

Obama kata harga ubat naik, mana komen menteri?


ubat antibiotik
 
Gambar Hiasan
 
 
SERDANG - DAP membangkitkan soal 'kehilangan' Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti), Datuk Seri Mustapa Mohamed selepas isu harga ubat didakwa bakal naik selepas perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) dimetrai.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, selepas pengesahan kenaikan harga ubat dibuat Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama kelmarin, tiada sebarang kenyataan balas dari mana-mana menteri.

"Kita bimbang bahawa jika setuju TPP, harga ubat akan naik. Kita tanya kerajaan BN tak mahu jawab.

"Tapi sekarang kita dapat jawapan daripada Obama. Beliau mengakui bahawa harga ubat akan naik.

"Setelah Obama cakap, saya tidak melihat sebarang respons daripada menteri-menteri. Tok Pa pun telah menghilangkan diri. Mana Tok Pa? Saya harap Tok Pa boleh jawablah," katanya ketika berucap pada Kongres Kebangsaan Dapsy 2015, di sini, hari ini.

Kelmarin, Obama dilaporkan mengesahkan bahawa harga ubat di negara ini akan mengalami kenaikan selepas perjanjian TPP dilaksanakan ketika menjawab soalan penonton pada pertemuan dengan alumni Inisiatif Pemimpin Muda Asia Tenggara (YSEALI).

Kenyataan itu dilihat bertentangan dengan jaminan Mustafa sebelum ini di mana beliau berkata, TPP tidak akan menyebabkan kenaikan kos perubatan dalam sektor farmaseutikal.

Susulan itu, Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang menuntut penjelasan kerajaan berhubung perkara itu.

"Sekiranya isu-isu ini tidak mendapat penjelasan, saya rasa kita harus memberikan tekanan kepada kerajaan. Tak perlu kita beri tekanan kepada AS. Dia sudah tentu nak pentingkan rakyatnya. Itu biasa.

"Kalau soalan seperti ini tidak dapat dijawab dengan teliti, Saya rasa DAP tidak ada pilihan melainkan menentang TPP apabila dibahaskan di Parlimen," katanya.

Mengulas lanjut, beliau menyifatkan  persoalan itu penting kerana melibatkan kesihatan rakyat di negara ini.

"Kalau harga ubat akan naik, apa lagi akan naik? Jangan ingat, orang tua sahaja yang kena. Orang muda pun kena berjaga-jaga.

LGST pun dah cukup celaka. Mungkin saya cakap hari ini, esok saya kena dakwa tapi kalau GST itu memang celaka, celakalah.

"Tambah lagi dengan nilai mata wang jatuh, harga minyak (dunia) turun, rakyat sudah susah tapi kalau masuk lagi TPP, harga ubat akan naik...wah ini tidak mahu beri kita mampu beli ubat, ini betul-betul nak kasi kita mati," katanya

Tiada ulasan: