Khamis, 12 November 2015

Malaysia perketat saringan di pintu masuk, keluar negara - Zahid

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
LONDON: Sistem saringan di pintu masuk negara akan diperketatkan mengikut piawaian antarabangsa bagi membendung jenayah rentas sempadan, termasuk yang membabitkan individu dalam senarai syak dan dikehendaki. 
 
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata langkah itu merangkumi saringan senarai nama mereka yang merentas sempadan atau memboloskan diri menggunakan nama yang berbeza dengan sistem biometrik; saringan mereka yang dalam senarai syak dan saringan senarai yang dikehendaki oleh Interpol atau agensi penguatkuasaan lain. 
 
Beliau berkata, pelaksanaan itu bukan sahaja perlu dilakukan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Imigresen, malah semua agensi penguatkuasaan yang berkaitan, membabitkan pintu masuk udara, laut dan darat. 
 
"Ini yang kita pelajari daripada Pusat Sasaran Sempadan Nasional (NBTC) United Kingdom (UK). Mereka menggunakan kaedah pemantauan dan analisis data 'Advance Passenger Information' (API) dan 'Passenger Name Record' (PNR) bagi menyaring kemasukan penumpang udara ke UK, merangkumi semua perjalanan antarabangsa, termasuk dalam kalangan negara Eropah. 
 
"Sehingga kini, 427 juta data API dan 55 juta data PNR telah diproses untuk penumpang udara yang masuk dan keluar dari negara itu. 
 
"Saringan menggunakan data API dan PNR ini juga dapat mencegah dan membanteras aktiviti jenayah rentas sempadan di pintu masuk dan keluar negara," katanya kepada media Malaysia selepas mengadakan perbincangan dengan pihak NBTC, di sini, sebentar tadi.
 
 

Tiada ulasan: