Isnin, 9 November 2015

BN guna wang Yapiem untuk kempen Rompin?


Akmal Nasir
Akmal ketika bercakap pada sidang media, hari ini. - Foto Sinar Online oleh RAZIATUL HANUM A.RAJAK


KUALA LUMPUR - National Oversight and Whistleblowers (Now) hari ini menuntut penjelasan kerajaan berhubung dana Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapiem) yang didakwanya digunakan dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) di Rompin.

Pengarahnya, Akmal Nasir berkata, pihaknya menanti penjelasan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ataupun Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Jamil Khir Baharom berhubung dakwaan itu.

"Jika ini benar-benar berlaku, saya percaya umat Islam terutamanya mereka yang menyumbang kepada Yapiem merasa amat kecewa apabila derma yang diamanahkan disalahgunakan," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Sebelum itu, beliau mendakwa Lembaga Pemegang Amanah Yapiem telah meluluskan pemberian dana sebanyak RM223,000 pada 24 April lalu berkaitan penganjuran sebuah program di Rompin.

"Pembayaran dana dibuat dalam tempoh tiga hari kepada tiga penama namun apa yang menimbulkan kemusykilan besar kesemua sumbangan tersebut akhirnya diserahkan kepada salah seorang ahli lembaga pemegang amanah dalam bentuk tunai.

"Semua serahan wang tunai itu dibuat waktu kempen PRK Rompin sedang berlangsung," katanya.

Menurutnya, jika dakwaan itu benar-benar berlaku, beliau menuntut pihak yang terlibat segera mengaku.

"Kalau berlaku, kita minta mengaku dulu. Jika mengaku, pulang duit dan minta maaf serta meletakkan jawatan. Tiada masalah.

"Tapi sekiranya tidak mengaku dan tiada penjelasan yang munasabah daripada perdana menteri dan menteri di JPM, Now akan terus buat pendedahan," katanya.

Yapiem merupakan sebuah yayasan yang ditubuhkan oleh Kerajaan Persekutuan pada 13 Oktober 1976 dan diperbadankan di bawah Trustee (Incorporation) Act 1952.

Ia merupakan institusi berteraskan amal jariah bagi menangani keperluan dan cabaran semasa umat dan negara.

LIHAT VIDEO DI SINI

1 ulasan:

Ibu.Karina Safah berkata...

PENGAKUAN SAYA BERSAMA KELUARGAKU INI BUKAN CERITA ATAU PUN REKAYASA BENER-BENER TERBUKTI SAMA SAYA.
Terima kasih sebesar-besarnya yang kami ucapkan kepada mbah warjoh yang telah memberikan keberhasilan dan keberuntungan bagi keluarga saya.berkat bantuan beliau saya sekarang sudah hidup tenang karena suamiku sudah punya usaha tambak yang luasnya sekitar 5 hektar kurang lebih. begitupun juga saya dirumah buka warung sembakau dan sekarang pun saya sekeluarga tidak di kejar-kejar hutang lagi. mulanya keluarga Kami di berikan angka gaib hasil ritual dari mbah warjoh yang sangat Jitu 100% dijamin tembus.sehingga keluarga saya sekarang merasa tenang lagi.sekali lagi terima kasih mbah jasamu dikeluarga saya tidak akan terlupakan.Jika anda butuh angka gaib hasil ritual mbah warjoh silahkan Tanyakan aja Pada mbah dinomer hp beliau di: 0851 4534 4218 Terima kasih.