Isnin, 18 Mac 2013

ROS henti siasatan ke atas Suaram

MALAYSIA KINI


 
Pengarah eksekutif Suaram E Nalini berkata Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) secara rasminya menghentikan siasatan ke atas Suara Inisiatif Sdn Bhd.

Jabatan berkenaan dalam satu surat kepada NGO hak asasi itu pada 6 Mac menyatakan bahawa ia akan menarik balik semua notis terhadap Suaram serta semua individu yang dikaitkan dengan siasatan tersebut.

Oleh yang demikian, Suaram juga mengesahkan bahawa ia menarik balik semakan kehakimannya ke atas ROS yang difailkan pada 4 Januari lalu, kata Nalini.

“Memandangkan ROS menarik balik semua notis dan peguam negara mengklasifikasi kes ini sebagai 'tiada tindakan lanjut', Suaram masih menunggu SSM (Suruhanjaya Syarikat Malaysia) untuk menarik balik semua notis yang belum sesesai.

“Gangguan selama tujuh bulan ini bukan hanya merugikan masa dan sumber Suaram tapi juga wang pembayar cukai.

“Siapa yang akan membayar ganti rugi atas kerugian rakyat, hanya kerana penganiayaan kerajaan yang berdendam,” katanya dalam satu kenyataan.

Nalini berkata walaupun terdapat “gangguan jelas” ke atas NGO berkenaan, tiada agensi penguatkuasaan terlibat dalam siasatan berkenaan yang mendedahkan hasil siasatan atau memakluimkan bahawa Suaram tidak melakukan apa-apa kesalahan.

Tiada ulasan: