Selasa, 5 Mac 2013

Noh Omar Patut Tumpu Kerja Tingkatkan Pendapatan Petani


MB pc tie belang 01

KLANG : Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar sewajarnya menumpukan usaha mempertingkatkan mutu pendapatan para petani di seluruh negara.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, seorang Menteri Pertanian yang terbaik adalah individu yang berjaya mempertingkatkan pendapatan per-kapita para petani ke tahap yang tinggi.

Abdul Khalid berkata demikian dalam responnya berhubung dakwaan Noh yang mengatakan Selangor negeri paling tinggi menerima aduan melalui Biro Pengaduan Awam (BPA) Jabatan Perdana Menteri bagi tempoh Oktober dan Disember tahun lepas.

“Dia (Noh Omar) mesti ambil kira di mana Kementerianya yang mempunyai ramai rakyat Malaysia yang miskin.

“Berapakah ramai para petani yang melepasi kadar pendapatan RM3,000 sebulan?

“Berapakah Nelayan yang mempunyai pendapatan RM2,000 sebulan?

“Jika beliau sendiri (Noh ) mempunyai kementerian yang terdapat masyarakat miskin teramai, maka saya rasa beliau sepatutnya berhenti kerja,” kata Abdul Khalid.

Beliau berkata demikian semasa lawatan beliau ke pusat dialisis Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) di Taman Sri Andalas di sini.

Ujar beliau, Pakatan Rakyat mempunyai perancangan bagi mengurangkan jurang pendapatan antara yang kaya dan miskin khususnya dalam membela para petani.

“Kajian kita menunjukkan keupayaan Kementerian Pertanian dengan strateginya adalah sangat lembab (untuk mempertingkatkan pendapatan petani),” katanya.

Tiada ulasan: