Sabtu, 16 Mac 2013

Kematian PI Bala Tidak Henti Usaha Dedah Dalang Pembunuh Altantuya (KEMASKINI)


M

SHAH ALAM : Meskipun dikejutkan dengan pemergian penyiasat persendirian, P Balasubramaniam hari ini, namun ia tidak menghalang usaha Pakatan Rakyat (PR) untuk terus mendedahkan dalang di sebalik kes pembunuhan warga Mongolia Altantuyaa Shaariibu.

Naib Presiden PKR, N Surendran ketika dihubungi berkata, walaupun Bala atau lebih dikenali sebagai PI Bala telah meninggal dunia, namun pendedahan beliau masih belum dijawab oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Kerajaan Umno-BN.

“Ia satu berita yang sedih kerana PI Bala banyak menyumbang kepada negara dengan mendedahkan cerita-cerita sebenar di sebalik kematian Altantuya dan Perakuan Berkanun.

“Walaupun kita telah kehilangan beliau, tetapi pendedahannya masih ada dan menjadi isu yang amat besar dalam negara kita lebih-lebih lagi menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) akan datang,” katanya kepada TVSelangor.

Beliau yang baru pulang dari persembunyian di India terlibat dalam kempen bersama Pakatan Rakyat bagi mendedahkan pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu pada 2006 yang lalu.

Bagaimanapun selepas terlibat dalam beberapa siri kempen bersama Pakatan Rakyat, Bala dimasukkan ke hospital apabila jantungnya berhenti berdenyut.

Malaysiakini melaporkan, Bala mendaftar keluar dari Pusat Perubatan Sime Darby pada Selalu lalu tetapi mengalami kesukaran bernafas ketika makan tengah hari di restoran dekat rumahnya di Rawang kira-kira jam 2.30pm.

Balasubramaniam kemudian bergegas ke klinik untuk bantuan tetapi meninggal dunia sebelum ambulans daripada Hospital Sungai Buloh tiba.

“Beliau sepatutnya membuat pembedahan pintasan jantung dalam tempoh dua minggu,” kata peguam dan anggota parlimen Subang R Sivarasa.

Beliau memainkan peranan dalam dua akuan bersumpah berhubung kes pembunuhan Altantuyaa , yang dikaitkan dengan pemimpin tertinggi politik.

Tiada ulasan: