Oleh greencresent |
Kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof (Sinar Harian
8 September 2012) sudah sedia sepenuhnya untuk mengadakan Pilihan Raya
Umum ke-13 (PRU13) dan kini menanti tarikh pembubaran Parlimen.
Betulkah? Sedangkan apa yang diketahui umum semacam ada percanggahan
antara persediaan SPR dengan cadangan penambahbaikan pengurusan pilihan
raya. Lebih-lebih lagi apabila membandingkan antara lapan tuntutan BERSIH 3.0 dengan kesanggupan SPR dan persetujuan pihak kerajaan melakukan penambahbaikan menerusi penubuhan cadangan jawatankuasa pilihan khas parlimen (PSC).
Sekiranya mengambil perhatian apa yang dinyatakan pengerusi SPR, iaitu
“persediaan yang dibuat telah mencapai 85 peratus dan selebihnya hanya
menunggu pembubaran Parlimen sahaja.” Ini bermakna semua lapan tuntutan
penambahbaikan tersebut sudah dibuat. Termasuklah kesemua cadangan PSC
sudah diambil kira.
Logikkah penegasan pengerusi SPR bahawa “yang belum siap hanya tunggu
Dewan Rakyat dibubarkan untuk proses tempahan dan beli peralatan.” Jika
meneliti kepada lapan tuntutan BERSIH 3.0 dengan syor PSC, maka ini
suatu kenyataan yang mengelirukan bagi warga negara yang ingin melihat
proses pilihan raya pada PRU13 untuk pertama kali berlaku secara adil,
bersih dan telus.
Ingat semula tuntutan BERSIH 3.0
Ingat semula tuntutan BERSIH 3.0
Asas yang mengelirukan itu ialah kerana di hadapannya telah ada dua
kumpulan fakta penambahbaikan yang memerlukan komitmen pelaksanaan oleh
SPR dan pihak kerajaan sendiri. Pertama, lapan tuntutan BERSIH 3.0 dan
keduanya, 22 syor pihak PSC yang ditubuh sendiri oleh kerajaan.
Mengingati 28 April 2012 yang lalu, berlaku rangkuman sejarah demokrasi
di Malaysia yang penuh tragis di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Sebuah
demokrasi yang cuba ditegakkan atas lapan tunutan bagi mencapai impian
proses pilihan raya yang adil, bersih dan telus.
Lapan tuntutan itu ialah:
1. Bersihkan Senarai Undi,
2. Mereformasikan Undi Pos,
3. Gunakan Dakwat Kekal,
4. Akses Media Bebas dan Adil,
5. Masa Kempen Minima 21 Hari,
6. Kukuhkan Institusi Awam,
7. Hentikan Rasuah
8. Hentikan Politik Kotor.
Sementara itu pihak penganjur BERSIH 3.0 dilaporkan berkata, hanya
penggunan dakwah kekal untuk dicalit pada jari telunjuk pengundi sahaja
yang sebenarnya sudah dilayan. Ia bermaksud, hanya 12.5 peratus sahaja
urusan penambahbaikan proses pilihan raya untuk PRU13 nanti yang diambil
tindakan oleh SPR atau kerajaan.
Walaupun
begitu pihak SPR dikatakan sudah memberi perhatian juga untuk melakukan
reformasi pengundian pos melalui cadangan pengundian awal (advance voting).
Namun di sebaliknya, ada pula peraturan yang membolehkan isteri tentera
yang asalnya bertaraf pengundi biasa telah didaftarkan sebagai pengundi
pos. Tindakan ini sudah dianggap bertentangan dengan semangat
penambahbaikan yang diperjuangkan oleh gerakan BERSIH 3.0.
Justeru sehingga kini, belum ada apa-apa peraturan rasmi mengenai
pengundian awal yang boleh diteliti. Sementara pihak parti pula masih
belum menerima apa-apa panduan rasmi daripada SPR. Apa yang didedahkan
dalam kursus anjuran SPR hanyalah tatacara mengundi melibatkan
penggunaan dakwat kekal. Sedangkan tatacara pengundian awal masih
tergantung dan apakah persidangan parlimen terdekat ini bakal diusulkan
tatacara berkenaan?
PSC hanya helah?
Pada 2 Oktober 2011, PSC ditubuhkan yang keanggotannya melibatkan ahli
parlimen dari wakil parti termasuk Pakatan Rakyat. Ia dipengerusi oleh
Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr Maximus Ongkili. Hasil
kajian PSC sebanyak 22 syor telah dibentangkan di Dewan rakyat pada 3
April 2012. Topik penting 22 syor itu melibatkan:
1. Rakyat Malaysia di luar negara boleh mengundi di Perwakilan Malaysia atau secara pos
2. Pengundi luar kawasan
3. Tarikh pembubaran Parlimen
4. Kerajaan sementara
5. Penguatkuasaan peraturan sedia ada berhubung kesalahan memberikan maklumat palsu dalam urusan pendaftaran
6. Akses media yang bebas dan saksama
7. Pembersihan daftar pemilih yang berterusan
8. Penelitian daftar pemilih bagi alamat-alamat yang mempunyai ramai pemilih berdaftar
9. Bantahan terhadap daftar pemilih yang telah diperakui melalui
aduan atau maklum balas daripada parti politik, pertubuhan bukan
kerajaan dan sebagainya
10. Penggunaan alamat selain alamat mastautin pada kad pengenalan
sebagai alamat pendaftaran untuk menentukan bahagian pilihan raya.
11. Memperkasakan kedudukan SPR
12. Penstrukturan dan pengukuhan SPR
13. Pengasingan fungsi utama SPR
14. Pengagihan kerusi Dewan Rakyat bagi negeri Sabah dan Sarawak
15. Persempadanan bahagian pilihan raya yang seimbang
16. Memberi kemudahan mengundi secara pos kepada petugas SPR dan media
17. Membenarkan prapendaftaran seseorang warganegara untuk didaftarkan sebagai pemilih apabila mencapai umur 20 tahun
18. Memanjangkan tempoh berkempen
19. Persempadanan bahagian pilihan raya yang seimbang
20. Kajian ke arah pendaftaran secara automatik
21. Peruntukan dana kepada parti politik
22. Sistem pilihan raya baru.
Penilaian syor PSC
Majlis Peguam Malaysia pula mendapati syor yang disenaraikan PSC adalah
positif dan langkah yang betul, tetapi tiada syor komprehensif bagi
merealisasikan pilihan raya yang adil dan bebas. Antara yang
dipertikaikan ialah kegagalan menangani daftar pemili. Dalam hal ini,
SPR telah menyatakan enam daripada 10 syor awal tidak diterima.
Sementara beberapa syor gagal diperincikan seperti akses kepada media.
Ia mungkin disebabkan Laporan PSC itu diluluskan tanpa perbahasan
terperinci dan tiada komitmen balas pihak kerajaan.
Apa pun dikatakan hanya satu tuntutan yang ditolak PSC, iaitu tuntutan
berkaitan masa berkempen yang dipanjangkan kepada minimum 21 hari dengan
alasan tempoh tersebut terlalu lama dan memerlukan kos yang tinggi.
Penolakan ini sepatutnya disokong oleh penerima syor akses media yangh
adil. Malangnya ia tidak berlaku demikian. Apa yang diterima hanyalah
kesanggupan membenarkan tempoh berkempen selama 7 hari sebelum ini
dipanjangkan kepada 10 hari sahaja.
Sementara itu, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar
menjelaskan ada sebahagian besar daripada 22 syor yang dikemukakan oleh
PSC melibatkan soal dasar, yang melibatkan keputusan kerajaan dan
pembabitan agensi-agensi lain dalam membuat keputusan. Oleh itu,
pelaksanaan dijangka memakan masa. Malah, pelaksanaan sebahagian besar
syor PSC juga memerlukan persetujuan kerajan, selain memerlukan pindaan
perlembagaan. Atas asas ini, pihak SPR berpendapat sebahagian besar syor
tidak dapat dilaksanakan ketika PRU13.
Realitinya, penubuhan PSC sudah dilihat sebagai helah kerajaan kononya
sedia melayani tuntutan BERSIH 3.0. Ini kerana, tidak berlaku suatu
perkembangan yang benar-benar positif atas segala PSC yang menyumbangkan
kepada pelaksanaan pilihan raya yang adil, bersih dan telus sebagai
mana diimpikan banyak pihak.
PRU13 bakal tiba
Walau pun pihak SPR dan kerajaan dominasi Umno hari ini masih liat
untuk melakukan penambahbaikan proses pilihan raya, adat undang-undang
yang diamalkan pilihan raya tetap diadakan.
Bayangan mandat semasa Kerajaan dominasi Umno dikatakan akan berakhir
pada 28 April 2013. Jika Parlimen dibubarkan pada tarikh akhir ini, maka
PRU13 perlu diadakan dalam tempoh 60 hari selepas itu atau sebelum 28
Jun 2013.
Mungkin tarikh yang tragis boleh dipilih jika
pilihan raya hendak diadakan pada tahun hadapan ialah pada 13 Mac 2013
bersamaan 13.3.13 sebagai mengenang persitiwa transisi politik negara
yang berlaku pada 13 Mei 1969. http://greencresent-wanibrah.blogspot.com/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan