Isnin, 3 September 2012

Hari Merdeka 2012 : Apa Faedahnya Tweet #Merdeka55? Mengapa Perlu Menipu Angka Kejayaan?

Staff Berita Semasa 
 
merdeka Hari Merdeka 2012 : Apa Faedahnya Tweet #Merdeka55? Mengapa Perlu Menipu Angka Kejayaan?

Hari Merdeka 2012 sudah pun berlalu. Macam-macam “berita kejayaan” yang keluar. Termasuklah berita kejayaan pimpinan Datuk Najib memperolehi dua rekod bagi kategori tweet terbanyak dan perhimpunan pengguna tweet terbesar sehingga dicatat dalam Malaysia Book of Records (MBOR) sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-55  pada malam Jumaat yang lalu. 

Tetapi adakah ia fakta atau auta? 

Dipendekkan cerita rekod-rekod yang ada ini semuanya berkaitan dengan kejayaan capaian menggunakan perkhidmatan Twitter. Tetapi persoalan sekarang ini mengapa mahu mengangkat satu kejayaan yang hakikatnya adalah palsu, dibuat-buat bukannya datang daripada kehendak sebenar orang ramai? Bukankah lebih baik dijemput semua datang ke majlis merdeka tanpa sebarang paksaan, bayaran dan tawaran yang “indah-indah”. Bukankah itu lebih baik? Mengajak menyertai sebarang kempen apapun tanpa perlu dibayar.

Walaubagaimanapun, bagi mendapatkan respon balas yang baik bagi cara sebegitu rupa tidak datang “bergolek”. Semuanya mesti melalui proses yang panjang……Tetapi jika mahu hasil yang “segera” inilah hasilnya.

merdeka 55 Hari Merdeka 2012 : Apa Faedahnya Tweet #Merdeka55? Mengapa Perlu Menipu Angka Kejayaan?
Merdeka 2012 Hari Merdeka 2012 : Apa Faedahnya Tweet #Merdeka55? Mengapa Perlu Menipu Angka Kejayaan?

Komuniti internet kebanyakannya kami pasti ramai yang sudah mengetahui, dikala komuniti yang kurang aktif dengan perkembangan di Internet masih lagi meraikan kejayaan kempen Tweet Merdeka 55 yang berjuta-juta itu sedangkan firma kajian Politweet.org telah mengeluarkan kenyataan mengatakan kempen sebegini kebnayakannya dihasilkan oleh bot – perisian yang mengawal sejumlah akaun Twitter yang berlainan.

94 PoliTweet.Org  Hari Merdeka 2012 : Apa Faedahnya Tweet #Merdeka55? Mengapa Perlu Menipu Angka Kejayaan?
(Sumber : Ada lagi banyak bahan kajian di laman Facebook mereka di sini)
 
Tidak perlu kami terangkan secara teliti bagaimana operasi kempen ini berlaku. Anda cuba semak lagi 3 akaun di bawah ini …..
  1. Akaun twitter 1 : https://twitter.com/TANCHORKHAI
  2. Akaun twitter 2 : https://twitter.com/NADARAJA9
  3. Akaun Twitter 3 : https://twitter.com/MANSORNOR
Melayu ada Cina ada, India pun ada. Cukup “sifatnya” bagi mengangkat slogan 1Malaysia. Jikalau anda semua perhatikan dengan teliti. Seorang satu menghantar multiple tweets, isi lebih kurang sama, yang cina dan india pun ada tweets ‘Alhamdulillah dan Syukur’. Ehem…Elok sangatlah tu.

Sebenarnya terus-terangkan kami kurang pasti apakah faedah dan matlamat utama mengadakan kempen seperti ini? Sudah dirasakan cukup patriotikkah anak Malaysia jika mampu dikumpulkan sokongan dengan menggunakan platform media sosial seperti ini? Ataupun mungkinkah dengan berjuta-juta tweet ini akan dapat menambahkan tahap keyakinan Datuk Najib untuk bubarkan parlimen yang masih dinantikan seluruh rakyat Malaysia ketika ini. 

P/S : Mungkin dengan keyakinan dengan angka-angka sebegini memberi bayangan di mana Parlimen Malaysia bakal dibubarkan dalam masa terdekat ini? Mungkin? Apa kata dan respon anda pula?

Tiada ulasan: