Jumaat, 6 April 2012

Tiada Permohonan Diterima Berhubung Persembahan Balet - Rais

MSTAR ONLINE

KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim pada Khamis menafikan Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal) telah menolak permohonan daripada sebuah kumpulan balet Singapura, dijadual membuat persembahan di sini hujung minggu ini.

Beliau menegaskan tiada permohonan dikemukakan oleh mana-mana pihak untuk meminta kebenaran bagi mengadakan persembahan, dengan itu isu pembatalan atau penolakan langsung tidak timbul.

Beliau mengulas laporan dalam Straits Times Singapura yang memetik pengarah artistik Singapore Dance Theathre, Janek Schergen sebagai berkata permohonannya bagi mengadakan persembahan balet di Kuala Lumpur Performing Act Centre (KLPAC) ditolak oleh Puspal atas alasan kostum yang menjolok mata.

"Tidak wujud langsung soal pembatalan atau penolakan. Dan sekiranya orang atau pihak terbabit mahu memberikan nota makluman kepada kami, kami sedia membantu," kata menteri itu kepada pemberita di Angkasapuri di sini Khamis.

Rais berkata kumpulan balet itu patut dibenarkan mengadakan persembahan seperti dirancang dan rakyat Malaysia bebas untuk menyaksikan persembahan itu.

Beliau berkata sepatutnya tiada masalah untuk penganjur memperoleh permit asalkan mereka mematuhi garis panduan berpakaian.

"Saya fikir terdapat cara tertentu apabila anda memakai pakaian, anda tidak dedahkan semuanya.

"Tetapi jika ianya kelihatan agak menonjol, apa yang salah mengenainya. Maksud saya balet dengan gaun besar tidak sesuai, bukankah begitu?" katanya.

Sementara itu, dalam satu kenyataan berasingan, Bahagian Dasar dan Perancangan Strategik (Kebudayaan), Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan berkata laporan berita yang turut dipetik dan disiarkan di portal The Malaysian Insider itu tidak berasas dan tidak tepat.

Katanya, KLPAC yang diwakili oleh Tan Hong Lit hanya bertindak mengemukakan permohonan pada 12.30 tengah hari, Khamis di kaunter Puspal. - BERNAMA

Tiada ulasan: