Khamis, 12 April 2012

PKR: Jelaskan kelewatan rayuan pembunuh Altantuya


MALAYSIA KINI

PKR hari ini menuntut jawapan mengapa rayuan Chief Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar - yang didapati bersalah membunuh wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu - dilewat-lewatkan sehingga lebih tiga tahun.

Dua anggota polis dari Unit Tindakan Khas (UTK) didapati bersalah dan dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 9 April 2009.

hindraf to palace 250408 n surendranMereka dituduh membunuh Altantuya antara jam 10 malam pada 10 Oktober dan 1.00 pagi 20 Oktober 2006 di Lot 12843 dan Lot 16735 Mukim Bukit Raja dekat Puncak Alam, Shah Alam.

"Kelewatan kes rayuan yang menjadi perhatian umum lebih daripada tiga tahun ini bukanlah amalan biasa dan tidak boleh diterima," kata Naib Presiden PKR N Surendren dalam satu kenyataan harin ini.

Kes pembunuhan ini mendapat perhatian dalam dan luar negara, dengan dakwaan penglibatan penganalisis politik Abdul Razak Baginda, yang merupakan orang kepercayaan Datuk Seri Najib Razak yang ketika itu timbalan perdana menteri.

Abdul Razak dituduh bersubahat dengan pembunuhan itu, tetapi dibebaskan daripada pertuduhan selepas itu.

Tiada ulasan: