Selasa, 24 April 2012

PKR gesa tindakan tatatertib terhadap Shafee

 
Majlis Peguam digesa mengambil tindakan tatatertib terhadap peguam Datuk Muhammad Shafee Abdullah jika benar beliau tidak ke luar negara untuk urusan perundangan bagi pihak kerajaan, perdana menteri dan isterinya.

NONESetiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution (kiri) berkata ini kerana
beliau mempunyai maklumat bahawa Shafee mendapat penangguhan untuk sekurang-kurangnya satu kes kendaliannya kerana surat tersebut.

Bercakap kepada pemberita di ibupejabat parti itu di Tropicana hari ini, Saifuddin berkata, jika surat itu telah membawa kepada penangguhan kes tersebut, maka beliau boleh mengatakan bahawa surat itu 99.9999 peratus tulen.

Saifuddin berkata, ia membabitkan kes 'Seruan Gemilang lwn kerajaan Pahang', di mana peguam Seruan Gemilang telah diberi salinan surat Shafee itu sebagai satu alasan penangguhan tersebut.
  
Katanya, perdana menteri mesti menjawab adakah kerajaan melantik Shafee, dan jika betul, bukankah ia menjadi tugas Peguam Negara atau Shafee bertindak bagi pihak PM dan isterinya?

Menurut Saifuddin lagi, jika Shafee tidak bertindak sebagai peguam mereka, maka "kita menggesa PM melaporkan kepada Majlis Peguam... atau Majlis Peguam perlu mengambil tindakan tatatertib."

Saifuddin berkata, penafian Shafee "menimbulkan lebih banyak tandatanya" dan peguam tersebut mesti mendedahkan di mana beliau berada antara 1 dan 25 April seperti yang dinyatakan dalam surat tersebut.

NONEDalam surat bertarikh 23 Mac, yang didedahkan oleh ahli Parlimen PKR itu minggu lepas, Shafee memohon penangguhan kes-kesnya di mahkamah pada tarikh berkenaan, dengan mengatakan beliau akan berada di Paris, New York, Basel dan London untuk "tugasan perundangan yang sensitif".

Shafee (kanan dalam gambar atas) semalam berkata bahawa laporan media mengenai misi rahsia tersebut "sebagai karut" tetapi enggan menjawab soalan lain pemberita.

Tiada ulasan: