Ahad, 22 April 2012

Penyelaras Dun Sg Dua meninggal

Mohd Sabri Said,


TASEK GELUGOR: Penyelaras Dewan Undangan Negeri (Dun) Sungai Dua dalam Parlimen Tasek Gelugor, Saudara Fahmi Abdul Wahab telah kembali ke rahmatullah pukul 3.00 pagi tadi akibat sesak nafas.

Jenazahnya dikebumikan selepas solat zohor tengahari ini di perkarangan masjid Tuan Haji Samad, Permatang Sungai Dua.

Menurut Setiausaha PAS Kawasan Tasek Gelugor, Zamri Darus, allahyarham merupakan aktivis yang senantiasa dekat dengan masyarakat apabila sering turun padang menyalurkan bantuan kepada golongan yang daif.

Pengorbananya terhadap parti cukup tinggi apabila dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa PAS Negeri sessi 2011-2013 serta menjawat jawatan Ketua Lajnah Alam Sekitar PAS Negeri selain sebagai pengerak utama Dun Sungai Dua sejak pilihanraya ke 11 sehinggalah sekarang.

"Pengorbanan allahyarham terhadap parti cukup tinggi dan tiada tolok bandingnya.  Beliau mempunya wawasan yang tinggi dan strateji bagaimana untuk berhadapan dengan Umno dan Barisan Nasional (BN), " terangnya.

Bakat kepimpina Fahmi (gambar kiri) dicungkil ketika Dewan Pemuda PAS Negeri di penghujung tahun 1990 an mengadakan program 'Sayembara Puisi' di mana beliau dilantik menjadi 'host' dalam usaha mencari 10 peserta terbaik untuk menjadi finalis 'Malam Sayembara Puisi Peringkat Negeri' di Kampung Guar Kepayang.

Bakat yang ada itu akhirnya membuatkan beliau terpilih sebagai Timbalan Pengarah Dun Sungai Dua dan
mengetuai jentera pilihanraya umum sejak 2004 sehingga beliau memberi mandat kembali kepada Haji Zahadi

Mohamad mengetuai jentera parti apabila menumpukan kerja-kerja sebagai Penyelaras Dun setelah Pakatan Rakyat berjaya membentuk kerajaan di Pulau Pinang.

"Akibat sikapnya yang mesra dengan rakyat termasuk dengan kepimpinan Umno di Bahagian Tasek Gelugor menjadikan beliau seorang tokoh yang di sanjung dan dihormati.  Ketiadaanya merupakan satu kehilangan besar kepada Dun, PAS Kawasan dan negeri, " ujar Zamri.

Perjuangan terakhir beliau ialah berucap di program bantah Lynas yang diadakan di hadapan Masjid Permatang Janggus, Permatang Pauh bersama Yang Dipertua PAS Permatang Pauh, Haji Omar Hasan dan kepimpinan Badan Bukan Kerajaan (NGO) lain selepas solat Jumaat minggu lepas.

Tiada ulasan: