Jumaat, 13 April 2012

Pembunuhan Batang Kali: Demo sambut PM Britain

Koh Jun Lin


Kira-kira 30 orang berhimpun 'menyambut' ketibaan Perdana Menteri Britain David Cameron di Universiti Nottingham di Semenyih bagi mengetengahkan isu pembunuhan beramai-ramai di Batang Kali pada 1948.

Kumpulan itu yang mewakili lima orang yang selamat daripada tragedi itu, menuntut Cameron secara sukarela mengambil inisiatif menyiasat daripada menunggu kerajaan British dipaksa melakukannya melalui arahan mahkamah.

NONEPenyelaras bagi jawatankuasa mengutuk insiden itu Quek Ngee Meng memberitahu pemberita, mereka sudah memfailkan semakan kehadikan berhubung perkara itu di Mahkamah Tinggi London bagi memaksa kerajaan British mengadakan inkuiri.

Perkara itu akan didengar pada 8 dan 9 Mei.

"Siapa pun yang menang, satu lagi pihak akan merayu. Ia akan memakan masa yang sama, dan pihak yang terselamat tidak boleh menunggu lagi. Kebanyakan mereka berumur lebih 70 tahun," katanya.

Beliau juga menuntut kerajaan British daripada Belanda yang memohon maaf kepada keluarga berkaitan ekoran berlakunya peristiwa pembunuhan beramai-ramai Rawagede 1947 di Jawa Barat.

Tiada ulasan: