Isnin, 2 April 2012

PAS dakwa deposit poster belum dikembalikan

FREE MALAYSIA TODAY

"Apakah agenda di sebalik kemelut ini?" kata Jofri dalam blog PAS Miri.



MIRI: PAS Sarawak mendakwa Suruhanjaya Plihanraya (SPR) belum mengembalikan wang cagaran poster calon yang bertanding dalam pilihan raya negeri lalu.

SPR menetapkan wang cagaran sebanyak RM3, 000 untuk bagi setiap calon yang bertanding.

Yang Dipertua PAS Miri, Jofri Jaraiee berkata, pegawai di Pejabat Daerah apabila ditanya memberi perbagai alasan apabila ditanya mengenai wang cagaran tersebut.

Katanya, menurut maklumat yang diterima dari Jabatan Akauntan Negara Sarawak, akaun SPR di Jabatan Akauntan Negara kosong.

“Sebab itulah mereka tidak dapat membayar balik wang cagaran tersebut kepada calon yang bertanding sehingga ke hari ini.

“Kita ingin bertanya kepada SPR Sarawak, apa sebenarnya terjadi dengan SPR di Sarawak sehingga sukar sekali mengembalikan wang cagaran poster calon pembangkang?

“Apakah agenda di sebalik kemelut ini?” kata Jofri dalam blog PAS Miri.

Adakah kerajaan kehabisan wang?

Kata , Jofri, adakah kerajaan sudah kehabisan wang simpanan tunai atau wang cagaran untuk calon digunakan untuk tujuan lain.

Beliau berkata, jika rakyat lambat membayar, akan didenda tetapi kalau pihak berkuasa yang lambat membayar kepada rakyat, tiada pula sebarang tindakan boleh diambil.

Katanya, di manakah keadilan dalam pengurusan pihak berkuasa.

“PRU13 akan berlaku pada bila-bila masa, maka wang tersebut sepatutnya dikembalikan dengan segera bukan disimpan untuk tujuan lain,” tambahnya.

Jofri mendesak SPR Sarawak segera menjelaskan wang cagaran untuk poster calon yang masih tertangguh dan jangan dibiarkan sehingga PRU13 diadakan.

Tiada ulasan: