Jumaat, 20 April 2012

Orang Terkenal Sabah : Anak-anak Musa Aman mendapat wang kotor

Sarawak Report

 Dokumen yang dibocorkan dari siasatan Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) telah menyediakan bukti yang amat buruk bagi Ketua Menteri Sabah, Musa Aman, berkenaan penglibatan peribadinya dalam skandal rasuah balak secara besar-besaran, dimana pihak dalaman berkata merupakan penutupan politik tahap tinggi.

Aman sentiasa menafikan bahawa beliau berkait dengan tuduhan berkenaan peniaga kayu Sabah Michael Chia, yang telah ditangkap di Hong Kong dan didakwa kerana pelaburan wang haram, kerana dia cuba menyeludup SG $16juta berbentuk nota bank kembali ke Malaysia pada tahun 2008.

Walau bagaimanapun, Sarawak Report kini telah memperoleh capaian kepada dokumen rahsia daripada siasatan oleh Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah Hong Kong (ICAC) dan SPRM Malaysia, yang secara langsung membabitkan Ketua Menteri .

Ini termasuk salinan penyata bank, yang merekod pembayaran kepada anak Musa Aman dari akaun suspek yang dikaitkan dengan aktiviti perniagaan Chia.

Chia merupakan ‘anak angkat’ Musa Aman



Michael Chia, yang merujuk kepada dirinya sebagai anak angkat Aman, memainkan peranan sebagai fasilitator bagi sogokan kepada Ketua Menteri tersebut, menurut maklumat dalaman pedagang.

Mereka berkata bahawa tidak lama selepas Aman mengambil alih jawatan, Chia mula menghampiri pihak industri kayu balak utama untuk menjelaskan bahawa konsesi utama akan disediakan - tetapi hanya jika sogokan telah dibayar, melaluinya sebagai orang tengah Musa Aman.

"Tampokong telah diarahkan untuk mengikut arahan Chia", menurut sumber. Bermakna bahawa Pengurus Hutan Yayasan Sabah, Mohd Daud Tampokong telah diarahkan oleh Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah, Musa Aman, untuk membuat kerja kotor Chia bagi meluluskan lesen pembalakan.

Yayasan Sabah mengawal sekitar satu juta hektar tanah hutan yang masih ada, yang sepatutnya dilindungi dan diuruskan bagi pihak negeri dan rakyatnya. Yang tidak wajarnya, ahli politik yang terkenal di negara ini adalah juga ketua Lembaga Pemegang Amanah Yayasan, memberikan Ketua Menteri kawalan peribadi yang mutlak kepada sumber asli utama negara.

Kekurangan sistem semak dan seimbang sedemikian adalah acuan untuk rasuah dan bukti kami menunjukkan bahawa Aman mengambil kesempatan yang keterlaluan.

Akaun bank orang terkenal


 Ketika dia ditangkap di Hong Kong, memegang selepuk nota bank Singapura yang bernilai SG $ 10,000 setiap satu, Chia telah disyaki menyeludup wang kotor, dengan niat untuk membawanya kembali ke Sabah untuk membiayai rasuah pilihanraya BN.

Wang dan akaun bank yang berkaitan telah dibekukan di Hong Kong oleh ICAC untuk tempoh maksimum 3 tahun, manakala penyiasat berusaha untuk mendapatkan kerjasama penting dari Peguam Negara Malaysia, Abdul Gani Patail, dalam usaha supaya dapat mendapatkan bukti yang diperlukan daripada pihak berkuasa Malaysia.

Serentak dengan itu SPRM memulakan siasatan mereka sendiri, yang menyita 9 lori bahan dan dokumen dari premis Michael Chia dan rakan perniagaan kayunya, termasuk kayu-kayu magnate Andrew Lim dan Admond Looh.

Penyiasat mendapati bahawa Chia telah menjalankan beberapa akaun bank berkaitan melalui HSBC, Singapura dan Swiss Bank UBS, yang berpangkalan di Hong Kong. Kami mempunyai salinan penyata dari akaun-akaun bank yang menunjukkan bahawa anak-anak Musa Aman telah mengambil wang daripada salah seorang dari mereka secara tetap, berdasarkan arahan yang diberi.

Akaun ini telah ditubuhkan sebagai akaun Dolar Australia di Singapura, nampaknya kerana anak-anak Musa ketika itu sedang belajar di Perth, Australia. Wang juga dikeluarkan daripada akaun oleh Imbarine Bujang, yang merupakan orang yang diwakilkan oleh Musa Aman untuk menjaga keperluan anak-anaknya ketika berada di Universiti di Perth.



Bagaimana Musa boleh menafikan hubungan kepada aktiviti-aktiviti Chia apabila anak-anaknya telah mengambil wang daripada akaun yang diuruskan oleh Chia dan rakan-rakannya?

Mohammed Hayssam Musa dan Hazem Mubarak Musa kedua-duanya adalah anak Ketua Menteri tersebut. Sarawak Report mempunyai banyak salinan penyata dari akaun bank ini, menunjukkan bahawa perbelanjaan mereka dibayar tetap daripadanya pada tahun 2006 dan 2007.

Pembayaran telah juga dibuat kepada syarikat harta Australia, Riverstar Investment Pty Ltd, untuk menampung kos sewa pangsapuri anak-anaknya di Perth.



Bayaran untuk sewa anak-anak Musa di Australia juga datang daripada akaun yang sama yang dikawal oleh Chia.

Penyata di dalam pegangan kami dari akaun USD $ yang disambungkan dengan bank UBS Hong Kong yang sama (diuruskan melalui cawangan Singapura) menunjukkan bagaimana wang telah dipindahkan untuk menampung bayaran. Bukti kami bahawa wang yang mengalir ke dalam akaun-akaun ini secara langsung dikaitkan dengan pemberian lesen pembalakan utama oleh Yayasan Sabah.

Chia sendiri yang membayar terus kepada anak-anak Musa

Sebarang percubaan oleh Ketua Menteri untuk menjauhkan diri dan keluarganya daripada bukti-bukti bahawa dia telah menerima wang melalui Michael Chia amat kurang meyakinkan disebabkan oleh fakta bahawa penyata bank yang lain, yang disediakan untuk siasatan SPRM, menunjukkan bahawa Chia sendiri telah menutupi bayaran tetap ini kepada anak-anak lelaki Musa dalam tempoh sebelum menubuhkan akaun UBS pada tahun 2006.

Bayaran ini telah dibuat melalui akaun HSBC peribadi beliau!



Wang untuk anak-anak Musa diletakkan dalam akaun bank Michael Cia pada 2005 – mengapa?


SD 85,000 dibayar kepada Mohammed Tampokong!

Dokumen bocor tersebut dalam pegangan kami juga menunjukkan bahawa Pengurus Hutan Yayasan Sabah, Mohd Daud Tampokong (yang diarahkan bekerjasama dengan Chia) juga menerima 1 bayaran besar dari akaun lain yang berkaitan yang dikendalikan oleh Chia dan sekutunya, kali ini dari sebuah syarikat yang berpangkalan di Pulau Virgin British, Zenique Investments Ltd.

Kami mempersoalkan apakah alasan pekerja kerajaan yang bertanggungjawab menguruskan konsesi balak di Sabah boleh sah menerima bayaran seorang SD85, 000 daripada akaun pesisir luar Pulau Virgin British?



Penjelasan diperlukan? Mengapa Pengurus Hutan Sabah menerima pembayaran SD85, 000 dari akaun BVI pada bulan November 2006?

Bukti-bukti ini menguatkan dakwaan bahawa Michael Chia telah menerima rasuah daripada syarikat-syarikat balak yang menerima konsesi daripada Yayasan Sabah, yang telah diberi kuasa oleh Mohd Daud Tampokong, dan bahawa Chia kemudiannya telah menghantar wang dari akaun bank internetnya kepada Musa dan Pengurus Hutan.

Musa Aman sehingga kini menjauhkan dirinya daripada penyiasatan rasuah ini, di mana dia perlu memberikan penjelasan yang meyakinkan tentang bayaran ini.

Tutup



Setakat ini, Ketua Menteri tersebut telah dilindungi dari pendakwaan, menurut sumber-sumber kami, dengan halangan yang disengajakan oleh penyiasatan rasmi oleh penguatkuasaan undang-undang utama pihak berkuasa Malaysia, iaitu Peguam Negara.

Abdul Gani Patail juga dari Sabah dan mempunyai hubungan keluarga yang rapat dengan keluarga Aman dan beliau telah menyekat mengenakan sebarang dakwaan .

Kita telah mengetahui bahawa penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Hong Kong pada mulanya menghampiri pihak berkuasa Malaysia pada tahun 2008 dengan permintaan untuk mendapatkan bantuan dalam meneruskan siasatan mereka selepas penangkapan Michael Chia.

Walau bagaimanapun, Peguam Negara enggan menandatangani dokumen bantuan undang-undang yang diperlukan bagi membolehkan kerjasama antara negara mengenai kes itu. Kami memahami bahawa Gani telah pergi ke Hong Kong bagi berusaha untuk berunding dengan mereka yang sejawat dengannya di sana untuk menutup kes tersebut.

Selepas 3 tahun pihak berkuasa Hong Kong telah dipaksa oleh had berkanun untuk melepaskan akaun Chia dan penyiasatan kerana keengganan Malaysia untuk bekerjasama. Jutaan ringgit dalam akaun-akaun ini telah dikeluarkan pada penghujung tahun lepas dan ia dipercayai bahawa banyak wang akan disalurkan ke Sabah, dalam usaha untuk membeli undi bagi UMNO / BN dalam pilihanraya persekutuan akan datang.

Penyiasatan MACC juga dihalang oleh Gani

Satu penyiasatan SPRM selari, yang menemui sejumlah besar maklumat mengenai rasuah kayu Sabah, juga telah disekat.

Penyiasat Malaysia, yang difahami sangat teliti, telah mengambil keterangan daripada pelbagai rakan perniagaan Chia dan pedagang kayu, yang mengakui telah membayar sogokan. SPRM dipercayai telah mencadangkan bahawa tidak kurang daripada 40 tuduhan harus dibawa terhadap Ketua Menteri Sabah dan sekali lagi Peguam Negara telah menolak untuk mencadangkan pendakwaan kes itu.

"Laporan dan semua bukti masih berada di atas mejanya," satu sumber telah memberitahu kami.

Keadaan ini menyokong kekecewaan jelas yang dinyatakan pihak awam hanya minggu lepas oleh Timbalan Pesuruhjaya SPRM, Mohd Shukri Abdull, yang mengakui bahawa Peguam Negara telah menolak untuk membawa banyak "kes-kes sah", disebabkan kekurangan bukti.

Sarawak Report kini telah menerima banyak bukti tersebut dan sepanjang hari-hari yang akan datang, kita akan berkongsinya dengan orang awam untuk mereka membuat pertimbangan mereka sendiri mengenai kes dimana Peguam Negara Malaysia enggan bawa ke mahkamah.Sarawak Report

21 ulasan:

Kris Jr berkata...

Sekiranya tiada bukti yang kukuh dan encukupi, semuatu hanya sekadar mainan politik oleh musuh2 Datuk Musa Aman

mike berkata...

kalau kekurangan bukti, macamana mahu failkan dakwaan di mahkamah?

mike berkata...

lagipun tiada pengesahan daripada pihak MACC dan ICAC mengenai maklumat yang diperolehi oleh sarawak report.

mike berkata...

selagi tiada bukti kukuh dan dakwaan dibuat di mahkamah, ianya hanyalah mainan politik pihak terdesak berikutan pru13 yang makin hampir.

thinaj berkata...

MACC and ICAC has not even come to expose anything. Therefore, its impossible for this news to be true.

thinaj berkata...

its against the bank policy if they provide information about their client.

Tanpa Nama berkata...

Sarawak Report hanya dipergunakan oleh pihak lawan untuk menjatuhkan kerajaan pada PRU nanti.

Tanpa Nama berkata...

apa yang dikeluarkan oleh sarawak report tak boleh dipercayai sangat, dalam hal ini hnya laporan dari SPRM boleh dipercayai.

Tanpa Nama berkata...

dan SPRM pun belum memberi apa2 pengesahan dalam hal ini.

Tanpa Nama berkata...

nothing evidence and truth fact that corruption. So why need we believing it if we don't see with our self the fact. If media picture fact I guess is still not the strong fact because can edit the picture.

hafinA A berkata...

Disiasat tidak bermakna seseorang itu bersalah mungkin ada aduan yang diterima oleh pihak berkuasa mengenai perkara ini. Maka kita tunggu saja apa keputusan atas siasatan daripada MACC itu. Penduduk Sabah yakin yang ini hanya tuduhan yang buruk untuk menjatuhkan imej Datuk Musa Aman

Tanpa Nama berkata...

Satu perubahan dalam kemajuan dan ekonomi negeri itu sendiri dibawah pentadbiran Datuk Musa Aman dan Kerajaan BN yang lain. Ini memberikan petanda yang positif kepada penduduk Sabah. Sebab itulah keluarnya pelbagai isu khabar angin, dan fitnah yang bukan-bukan mengenai beliau. Ini kerana ada pihak yang kurang senang akan usaha dan kejayaan yang dilakukan oleh Datuk Musa Aman itu.

Tanpa Nama berkata...

Kebolehan datuk musa dalam pengurusan dan pentadbiran membuat ada pihak yang cemburu dan cuba menjatuhkan beliau dari jawatan KM tesebut. Yang pasti itu adalah faktanya. Jadi tidak hairan dengan pelbagai isu yang dipermainkan oleh pihat tertentu yang mengaitkan Datuk Musa. Yang pasti Datuk Musa adalah pemimpin yang berjiwa rakyat dan prihatin. Mari kita terus bersama-sama menyokong usaha yang dibuat oleh beliau.

hafinA A berkata...

semua ini cuma permainan Pembangkang sebenarnya . Faham-fahamlah sekarang usaha bagi menjatuhkan seseorang dengan cara yang tidak baik. Saya tidak pasti kenapa tapi bagi pendapat saya sendiri ini adalah mungkin hanya strategi pihak tertentu untuk menjatuhkan Datuk Musa Aman. Datuk Musa dikaitkan dengan RASUAH.

Tanpa Nama berkata...

Kerana isu ini senang direka-reka oleh mereka yang pentingkan diri sendiri. Namun rasanya perkara ini tidak akan menggugat sokongan rakyat kepada beliau. Sebelum ini pun pelbagai isu rasuah dikaitkan. Namun sehingga sekarang penduduk Sabah sendiri tetap memberikan sokongan kepada beliau. Ini bermakna isu rasuah yang dikaitkan dengan beliau tidak ada kesan dan menggugat sokongan penduduk Sabah.

Sanih Alias berkata...

Betul itu..Saya sokong dengan kata-kata DUDIALIAS dan HAFINA A. Tambahan lagi beliau yang terbaik dan mendapat sokongan daripada penduduk Sabah. Sebab itu ada pihak yang tidak suka dengan semua ini dan mencari langkah untuk menjatuhkan beliau.

Sanih Alias berkata...

Masih menjadi persoalan sekarang setakat mana kebenaran dalam laporan ini. Kita sendiri tidak tahu adakah benar atau tidak mengenai perkara ini. Bukti kukuh pun tidak ada. Beginilah bila ada orang tidak senang dengan kejayaan yang dibuat oleh Datuk Musa. Ada pihak yang cuba untuk menjatuhkan beliau. Kita sedia maklum yang mana Datuk Musa adalah KM yang lama memegang jawatan KM Sabah. Jadi mungkin kerana usaha dan kejayaan beliau menyebabkan penduduk Sabah terus menyokong beliau.

Tanpa Nama berkata...

Apa yang berlaku dengan Michael Chia yang ditahan di Hongkong mengenai wang haram itu tidak ada kena mengena dengan Datuk Musa Aman. Datuk Musa menafikan dan berkata tidak ada guna berurusan dengan orang seperti ini dan beliau sendiri berkata tidak akan berurusan dengan perkara yang menyalahi. Ini kerana tidak ada bukti yang mengatakan pemimpin Sabah terlibat.

Bujang Senang berkata...

Untuk maklumat semua ICAC merupakan suruhanjaya yang paling tegas dengan kes rasuah. Maka kalau benar itu yang ada pada ICAC sudah pasti Datuk Musa ditangkap dan ditahan atas kesalahan rasuah. Namun semua itu tidak berlaku kerana semua itu cuma rekaan semata-mata dari pihak lain yang cuba mengaitkan Datuk Musa dengan kes rasuah tersebut.

Sotong Kurita berkata...

memang tipu la jika Sarawak Report cakap mereka memperolehi dokumen2 ini dari SPRM.. dokumen2 ini sudah pernah didedahkan dan begitu juga dengan tuduhan SR.. sudah pernah berlegar2 di dunia maya..

Sotong Kurita berkata...

kalau betullah dokumen2 itu bocor dari SPRM, bermakna SPRM juga tidak boleh dipercayai kerana sanggup 'menjual' dokumen2 sulit itu kepada pihak luar..